40147FLVoorjaar´67DooltMorDoorAtheneOpWegNaarIndia
QqLEq
MANTIKE WERD ER
ONDERWEZEN IN DE MANTEION,
´N SCHOOL DIE OPLEIDT IN UITEENLOPENDE WICHELMETHODEN
DIE DOOR DE GODEN OVERGEDRAGEN WERDEN AAN DE MENSEN:
aan Melampus, Tiresias, Manto, Cassandra enzo?
Niettemin verfijnen de Mesopotamiërs hun technieken zozeer dat de ´wijzen van Chaldea´
hùn plaatselijke vakbroeders vanaf de zesde eeuw v.o.j. moeiteloos v/d troon stoten met een kunst
die ze naar grote hoogte bracht:
de astrologie.
Toch moeten we erkennen dat de AeGYPTenaren
in hetzelfde tijdperk al ietwat minder verzot blijken op wichelarij,
die zich beperkt tot kleinere tempels met soms ´n kwalijke reputatie!
Maar ze tonen nog wel eenzelfde honger voor gebeden & andere toverformules
die in de tempels verkocht worden en waarvan men denkt dat zíj ´t
door de goden beschikte lot bezweren.
Hoe dan ook,
in dit tijdperk is de vraag v/d lotsbestemming niet aan de orde:
op aarde kon nog niets geschieden, zèlfs niet ´t kleinste geluk of ongeluk,
zònder de wìl der góden?!
Waarvan acte...
De wetenschap v/d ´goden´?
´t Wekt dus eigenlijk helemaal geen verbazing meer dat die
wetenschap van het wichelen, zoals trouwens veel geestelijke zaken als god,
politiek & koopkracht,
zich in te{m}pels e.d.
ontwikkeld
heeft!
Maar laten we
bij ´t begin beginnen,
bij het schrift?
Zoals we al eerder zagen
is ook ´t schrift ontstaan uit puur commerciële noodzaak,
zo´n 5000 jaar geleden toen de formele ruilhandel in voorwerpen begon
tussen groepen, en individuen het idee kregen de in- en uitgevoerde handelswaar
op kleitabletten bij te houden, ter vervanging v/d boekhouding met aardewerken knikkers,
die 1000 jaar eerder al in zwang & intensiever gebruik was geraakt:
ze telden stuks vee of de zakken met graan & gaven ze weer
door pictogrammen op ´n plaat
te graveren.
Gedurende enkele eeuwen
wordt het schrift nijver nader verfijnd naarmate deze ruilhandel zich bleef uitbreiden,
eerst in ´t Midden-Oosten, en kort daarop in AeGYPTe,
daarna in India & in China.
Maar ´t zijn opnieuw de Mesopotamiërs
die juist de ingeving krijgen, en snèl vòrm geven, om die pictogramen
door fonemen te vervangen, anders gezegd de tekening van het voorwerp
te vervangen door ´n symbool dat ´n geluid
beter kan gaan weergeven.
En de bundeling
van twee of meer symbolen maakt ´t mogelijk
om de naam v/h object weer te geven en nu niet langer meer
alleen maar zijn beeld?!?
Dit is ´n aanzienlijke stap:
voortaan kunnen nu evengoed allerlei abstracte begrippen
als stoffelijke dingen worden opgetekend en voor langere tijd
stipt bewaard blijven?!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende