40195fl88´t China Van Voor,Tijdens & Na De Keizers
QQLEQ
OM DE GEMEENSCHAPPELIJKE
INDO-GERMAANSE STAM BETER
TE ILLUSTREREN LEEK ´T NOODZAKELIJK
´N KORT OVERZICHT TE GEVEN VAN DE POST-
NEOLITHISCHE ONTWIKKELING VAN BESCHAVINGEN
DIE NIET DOOR DE ARISCHE INVLOED
WORDEN GERAAKT?
Daardoor
hebben zij culturen
& religies ontwikkeld die,
om antwoorden te vinden op de grote universele vragen,
ooit heel andere wegen zijn ingeslagen dan we tot nu toe zagen
@myDi! FL begint met China het land met de grootste bevolking van Azië,
met de eerste agrarische gemeenschappen, die rijstteelt beoefenen, en teruggaan
o/h zesde millennium bce/voj. De historische vermeldingen komen heel wat later op gang,
met de stichting v/d Xiadynastie a/h begin v/h tweede millennium, ´n paar honderd jaar later
gevolgd door de Shangdynastie?
Er zijn dan al steden opgekomen & daarmee ´n diepe tweedeling tussen plattelanders & stedelingen!
Èlk van beide groepen
neemt op ´n bepaald soort manier ´n deel v/d religie voor z´n rekening:
de ene groep riten voor de goden, de andere praktijken van sjamanistische aard, waarbij deze twee vormen van religiositeit als complementair beschouwd kon-den worden? Zo merkt de Franse sinoloog Marcel Granet a/h begin v/d 20ste eeuw op: ´Plattelanders, de gewone mensen, de plebejers,
hadden hun eigen gebruiken; dat drukken de aristocratische rituelen met één zin uit:
¨De Riten verlagen zich
niet tot de mensen
van het vòlk!¨´
Op het platteland,
waar elk dorp gevormd wordt
door ´n enkele familie die door bloedbanden verbonden is,
wordt ´t jaar gemarkeerd door de agrarische riten, in ´t bijzonder de vruchtbaarheidsfeesten
in de herfst & de lente. Daarbij komen meerdere dorpen op een gewijde plaats i/d open lucht bijeen
om natuurgeesten te vereren die de oogst mogelijk maken
& ´t zaaien toestaan.
Maar bij gebrek
aan schriftelijke sporen
weten we weinig over die vieringen & over de middelen,
waarschijnlijk van sjamanistische aard, die gebruikt werden
om contact te leggen met de geesten & de harmonie
v/d natuur te vieren.
´t Is in elk geval
´n religie zonder priesters
& hoogstwaarschijnlijk zonder goden - ´n verschijnsel dat i/h Indo-Germaanse gebied ondenkbaar is - die zich in de dorpen v/d landbouwers & veehouders vestigt, waar overigens
geen sporen meer bestaan van een huiselijke cultus, zoals die i/d
jongere steentijd i/h Midden-Oosten,
India & zelfs in Europa
beoefend is....
De priesters en de goden zijn aan de steden voorbehouden!
Mor bleef even
steken in Hongkong in ´69 of ´70:
seems like yesterday ~ vijftig uren
dagen weken maanden jaren eeuwen vlogen als ´n schaduw heen ~
samen met andere tientallen landen die ook ongeveer hetzelfde
bleven èn veranderden/blijven
veranderen?
En de
nieuwsgierigheid bleef erover
bestaan in die 75 jaar:
ik droom er
nog steeds
van,,,
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46003 DorpsLeven Ploegen/Zaaien Zorgen OogstFeest
-
O
07 jan 2024
46002 Belasting Heffen Inkomst Uitgaaf Straf Slaaf
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
vorige
volgende