40198sh26ErIsNietsOpTegenOmDe USA Als Uitgangspunt
QQLEQ
VAN EEN
THEORIE OF PARADIGMA TE NEMEN,
maar Stark & de zijnen overdrijven!
Zij poneren
de religieuze toestand in de USA, geïnterpreteerd als
dé Vrije Màrkt, zonder meer als hèt ideaal
voor àlle tíjden èn pláátsen?
Alle andere situaties
worden als àfwijkend vàn díe nòrm
gebrandmerkt.
Zo wordt ook Europa
aan de Amerikaanse lat gemeten èn
té kòrt bevonden.
Maar zeker tot 1960
waren grote delen van Europa - en juist de meest
pluralistische zoals Zuid-Europa - meer kerks
dan de Verenigde Staten.
En meer pluralistische landen
in Europa zijn, zoals Nederland bewijst,
toch even sterk getroffen door teruggang
v/d kerkelijkheid.
Deze tegenspraak
lijkt de rationele keuzetheoretici
weinig te deren?
Zij doen alsof
hun theorie hèn al bij voorbaat gelijk geeft!
Hun discussie over Europa was tot nu toe
dan ook zwak.
De ´religious economy´-benadering
mist tot nu toe adequate analyses van buiten-Amerikaanse ontwikkelingen
(al dient gezegd, dat eraan gewerkt wordt).
Hiermee
hangt een tweede bedenking samen!
De aanhangers v/h ´rational choice´-paradigma gaan a-historisch te werk:
het verleden is voor hen zoals
het heden?
De alliantie
van het christendom
met de Romeinse keizers vanaf Constantijn in 312 interpreteren zij
als staatsinterventie in een vrije markt: het christendom kreeg van staatswege
een monopolie en dus zou het vanaf dat moment bergafwaarts zijn gegaan
met het christendom:
´the ¨CURSE¨
of Constantine´!
De theorie
staat hier opnieuw
de analyse
i/d weg.
Voormoderne maatschappijen
functioneren heel anders dan
moderne samenlevingen.
De opgang van religieuze markten
is evenals organisaties en doorgedreven individualisering
´n product v/d moderniteit.
´t Laat-Romeinse rijk beoordelen
met de maatstaf v/d Verenigde Staten van rond 2000
is ´n puur anachronisme.
Het rationele keuzeparadigma
ontbreekt ´t tot nog toe aan ´n theorie van
voormoderne maatschappijen.
Kortom,
ons heden is het gevolg van 1001 samenspelingen v/h ¨LOT¨ gedurende enkele millennia op alle terreinen des levens:
toeval, ijstijden, migraties, culturen, stammen, volken, talen, mengen & opsplitsen -
sommigen van ons kunnen hun zwerflust niet bedwingen èn maken tijdreizen zonder òphouden -
wat Mor aangaat:
ik zou nòg wel enkele mensenlevens ´kunnen genieten´
uit pure afwisselende nieuwsgierigheid?!
Vandaar ook myDi
- ´n afspiegeling ahw. van driekwart eeuw
luisteren, kijken
& doen.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende