40206 5 fl 97 Het Spiltijdkeerpunt van de Mensheid
QQleQ
De Duitse
psychiater Karl Jaspers
{1883-1969} was erg gefascineerd
door de relatie die de mens onderhoudt
met de transcendentie en begon al vanaf de jaren dertig
om de geschiedenis van religies en beschavingen
te verkennen.
Hij constateert tussen beide ´n sterke onderlinge afhankelijkheid en ontdekt dat hun ontwikkelingen parallel lopen!
In 1950 toont hij aan,
in ´n boek met de ambitieuze titel Vom Ursprung und Ziel der Geschichte {´Over de oorsprong en het doel van de geschiedenis´}, dat enkele welbepaal-de historische periodes politieke, technische, filosofische zowel als religieuze veranderingen van een bijzondere omvang
voortbrengen?
KJ constateert
dat die radicale veranderingen zich op verschillende plaatsen in de wereld bijna gelijk-tijdig voordoen! De oorzaken ervan verklaart hij niet: hij beperkt zich tot het herkennen van de cesuren. Híj wijst vier keerpunten aan, maar er is ´r slechts één die hèm werkelijk interesseert: hèt kéérpunt van de universalistische religies & v/d filosofie, wat volgens hem kenmerkend is voor dé spirituele geboorte
van de mensch?
Hij omschrijft dit
als de ´spiltijd´ v/d menselijke geschiedenis, waarbij hij ´t idee v/d SPÌL, dwz. de gedachte dat de geschiedenis ´n dóel heeft, aan de Duitse filosoof Friedrich Hegel ontleent!
Vanaf dan toont hij z´n enthousiasme
voor dit ozo´uitzonderlijke, unieke moment dat enkele eeuwen zal duren
en aan drie bronnen ontspringt:
China, India &
het Westen´...
Wéreldbeschaving met ´n kéérpunt?
KJ´s SPILTIJD speelt zich af
over ´n beperkte periode, tussen de 7e &
de 5e eeuw bce.
Dit is nl. ń sleutelmoment
voor verschillende beschavingen & die gelijktijdigheid
intrigeert...........
´t Vindt enkele millennia na de neolithische revolutie plaats,
precies alsof de mens, ná over de wéreld nagedacht te hebben, pas goed over zichzelf begon na te denken
èn over de zín van ons
eigen bestaan?!!
Er verschijnt ´n grote reeks van religies,
die weliswaar erfgenaam zijn v/d religies uit de Oudheid,
maar die het idee van individuele verlòssing in zich opnemen:
dìt zijn de ´verlossingsreligies´die wij tegenwoordig kwalificeren
als ´historische religies´?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende