40208FL99 Individuele Verlossing: Honderdduizenden
QQleQ
JAREN LANG
heeft ´t individu zich nu zo ook al ´weggecijferd´ ten gunste van de Stam en later ´t Dorp en de Stad?
De gezondheid, welvaart & ´t overleven v/d Groep waren aldus veel belangrijker dan die v/h Individu?
Al bidt hij/zij/´t tot de geesten en Goden òm híer op aarde Gunsten te verkrijgen, Déze húiscultus heeft maar weinig te betekenen, vergeleken met de Gróte Rituelen ter Instandhouding v/d Kosmische Orde,
die voor ´t gezamenlijk Wèlzijn door Priesters worden {be}geleid!
Tòt a/h eerste millennium voj/bce bestaat ´t ¨IK¨ éigenlijk nog níet of maar ´nauwelijks´?
Hier en daar zien ènkele pógingen het licht om het individu ìn de religie te plaatsen, met name in AeGYPTe.
Híer komt de gedachte van een Liefdesrelatie ´tussen mènsch èn G d´ òp & verschijnen naast de officiële godsdienstige boeken, zoals het Boek der Doden, verhandelingen over wijsheid & stichtelijke boeken!
Maar deze srichtelijkheid blijft toch ondergeschikt ten opzichte van de officiële godenverering, want alleen díe garanderen dé Zonnecyclus & de Kringloop der Jaargetijden, & dáárméé dé Voorspoed v/h Rijk v/d Farao & ´t Gelùk van z´n onderdanen?
Wordt deze verandering veroorzaakt door de middenklasse, die ìn de Grote Steden èn i/d Keizerrijken ontstaat, die haar leven niet langer hoeft te wijden aan héél hàrd blijven wèrken & niet per se afhankelijk is v/h Hòf v/d Koningen & Hogepriesters?
Òf komt ´t door de Technische Vooruitgang, die ´n Groter Behéérsing v/d Natuur èn v/d Tíjd mógelijk maakt {de éérste clepsydra´s, ´wateruurwerken´, worden in deze periode geperfectioneerd, tegelijk met de eerste máán- & zonnekalenders}, & die zó ook sommige mensen bewust maakt v/h feit dat de natuur haar eigen wetten volgt en nòch door góden, nòch door ríten wòrdt bestuurd?
Òf is ´t ´n interne ontwikkeling bìnnen de religie zèlf?
Van China, via de oevers v/d Ganges & de Eufraat, waar verbannen joden hùn Tradities Verzámelen, tot aan de Ionysche Kust & ´t Griekse Vasteland verrijst ´n vergelijkbaar Idee: de directe relatie tussen ´t individu & z´n goden, wier bestaan nog bijna niemand in twijfel trekt, speelt ´n veel belangrijker ròl dan de priesters zeggen, die zich volledig toeleggen op gemeenschappelijke rituelen.
Rituelen waarvan sommigen ´t grote nùt begìnnen te betwijfelen, zowel voor de individuele als voor de gemeenschappelijke ´verlossing´?!
Confucius vat dit inzicht kort & bondig samen; wanneer men hèm vraagt wat de zin v/h grote òffer is, antwoordt hij: ´ÌK WÉÉT HET NIET!´
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende