40213fl104Ervaring v/h Goddelijk Innerlijk Beleven

QQleQ

MET AL DIE VERLOSSINGSRELIGIES
houdt religie òp ´t voorrecht te zijn v/d priesters -
en daarbij ook v/d Leidende Elite! Íeder kàn [en moet] ´n individuele relatie
tot stand brengen met de zgn. godheid of met ´n universele essentie,
aangezien voortaan aangenomen wordt dàt íeder levend wézen
geschapen is naar ´t évenbeeld van ¨G d¨ {i/d
monotheïstische religies} of ´n deeltje is
van de universele ziel {i/d
karmische religies}?

De nadruk wordt gelegd
op de spirituele vervolmaking van het individu, ofwel door het
primaat van de liefde voor G d en de naaste, ofwel door de vernietiging v/h lijden en
´t verlangen! Beproevingen worden beschouwd als evenzovele stappen
in de vervulling van deze er-váring: ze zijn nu niet langer meer alleen maar
´n door de godheid opgelegde bestraffing, maar veeleer een boetedoening voor zonden
of voor ´n slecht karma? Vanaf de 8ste eeuw bc neemt o/h Indiase subcontinent ´t aantal
´woudasceten´ toe. Zij keren de Veda´s de rug niet toe, díe blijven ze trouw, maar al
wel de strikt rituele behandeling & benadering daarvan
door de priesters!

Want deze
gaat volgens hen ten koste
van de spirituele leringen, die zij beschouwen als
dé úitgelezen methode òm toegang te gaan kunnen krijgen
tot de mystieke ervaring die de Duitse filosoof Rudolf Otto het ´numen´ noemt,
of anders gezegd de essentie van ´t heilige? Ook in Griekenland proberen filosofen
in de verschillende wijsheids-scholen ´n methode uit te werken voor individuele vervulling!
I/d 5e eeuw voj. confronteert Euripides de helden in zijn tragedies met liefde, dood & oorlog,
maar vanwege de intieme relatie die hij schept tussen zijn helden & de liefhebbende goden,
wordt hij in eerste instantie tot de gevaarlijke auteurs gerekend
[en pas na zijn dood zal híj
erkenning krijgen]!

Tegelijkertijd kent Griekenland
een toename van inwijdings- of mysterieculten,
die van grote invloed zullen zijn op de filosofen en die als bijzonderheid hebben
dat ze al openstaan voor iedereen {tenminste voor iedereen die Grieks spreekt},
met inbegrip van slaven, ´n categorie die uitgesloten is
van tempels & officiële erediensten.


Één v/d oudste culten,
de cultus van Orpheus uit de tijd van Euripides,
bepleit ´n reinigingsmethode dmv. vasten, ascese & spirituele inwijding,
om zo nu de ingewijde in staat te stellen zich ´t goddelijke in hem te herinneren;
hij krijgt dus toegang tot de zgn. goddelijke wereld door zich te ontdoen
v/d ´titan´, ´t bezoedelend lichaam dat
van nature al verdorven is?

Zó kómen tientallen culten tot stand!

Één v/d bekendste is de cultus van Eleusis
i/d tempel van Demeter, de godin v/d landbouw, niet ver van Athene;
deze was eveneens bedoeld om de ingewijde, die myste genoemd werd,
´naar de goden te leiden´?!

´n Aantal Atheense intellectuelen,
onder wie Sophocles & Plato, laat zich er inwijden.

Deze culten drukken heel duidelijk
dé nieuwe religieuze vraag uit die tijdens KJ´s spiltijd zo´n beetje overal nu i/d wereld òpkomt:
de vraag naar innerlijke geestelijke beleving, individuele verlossing (de culten beloven de mysten gelukzaligheid na de dood, ipv. het akelige lot dat de officiële godsdiensten
voor de ´gewone man´ reserveren) èn naar ´t léren
van methodes daarvoor.

Voor de jonge
´Mor´ betekende dat
i/d zestiger jaren: niet leren schieten op bevel,
geen dwangarbeid, zwerven i/d landen tussen de Vale Ouwe
& het Verre Oosten door continenten, woestijnen, valleien, gebergten, communes,
steden & werken in kantoren, fabrieken, boomgaarden,
katoenvelden, boerderijen
& tehuizen.......

engel
23 mei 2021 - bewerkt op 24 mei 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende