40222fl120Con~fuciaans Chinees denken getuigt niet
QQleQ
EENS ZOZEER
van Confucius´ scepsis
ten opzichte van bovennatuurlijke zaken,
als wel van zijn onverschilligheid tov. wat de menselijke geest
niet werkelijk kàn kènnen!?
´WIE NIET WEET WAT LEVEN IS, HOE ZOU HIJ KUNNEN WETEN WAT DE DOOD IS?!
[XI, 11], zegt hij tot zijn leerling Tzu Lu die hem hierover ondervraagt. Blijkbaar houdt hij
niet zo erg van mystiek:
al vervult hij de riten van de ouden nauwgezet, voor zover ze in zijn ogen
´n essentieel vehikel zijn v/d openbare orde & dus
v/d harmonie tùssen levende wezens & dìngen:
hij zoekt met die godheden
geen persoonlijk contact!
Confucius verzette zich tégen de sjamanistische religie van zijn tijd, waarop ´t tao-
isme zich begint te vestigen, & ´t geloof in ademtochten, in geesten, in krachten die de kosmische
orde vestigen, ´n geloof dat gedeeld werd door ´t hele volk, vanaf de hoogste edelen tot & met
de kleinste boeren, & verklaarde kort & bondig aan zijn gevolg heel pragmatisch:
¨VROEGER ÀT IK DÁGENLANG NIET EN SLIEP IK NACHTENLANG NIET, OM ME AAN MEDITATIE OVER TE GEVEN! HET WAS ZO GEZIEN AL MET AL VRUCHTELOOS! HET IS NU EENMAAL BETER OM TE STUDEREN?!¨
{XV, 30, Gesprekken}.
Was hij de eerste agnost
in de menselijke geschiedenis? Sommige antwoorden
wijzen in die richting: ¨SPREEKT DE HÉMEL? DE VIER SEIZOENEN GAAN HUN GANG;
ALLE LEVENDE WEZENS GROEIEN! SPREEKT DE HEMEL ÓÓIT?¨
{Gesprekken, XVII, 19}.
Als hij
belang hecht a/d goden
dan is dat i/d eerste plaats om de mensen te laten geloven
dat ze onder toezicht staan, wat hen
mogelijkerwijs wel dwingt
òm zich te beheersen!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende