40263fl156NaastDezeExtremePraktijkenIsDeZogenoemde
QQleQ
FILOSOFIE VAN
DE ´NON-DUALITEIT´ ONTWIKKELD,
tegenover het dualisme van de bhakti - waarin het individu en de godheid
twee elementen zijn.
Deze zogenoemde filosofie
v/d ¨Tweede Exegese¨, beter bekend onder de naam Vedanta of voltooiing van de Veda´s, is volledig gericht op het ´Éne zonder tweede´, dat wil zeggen ´t Brahman,
hèt Absolute!
Zij steunt op
non-dualistische teksten uit de Upanishaden en meent dat het héle gódendom slechts een voortbrengsel is v/d menselijke psyche, omdat de geest v/d meeste mensen behoefte heeft aan voorstel-lingen òm het geloof te ervaren; maar deze voorstellingen
¨zíjn slechts illusie¨?
Hèt boegbeeld van deze filosofie
is SHANKARA, een hindoeïstisch filosoof & mysticus uit de 8ste eeuw, die overigens meerdere ascetengemeenschappen gesticht heeft; aan hèm heeft deze filosofie
haar systematisering te danken....
Shankara baseerde zich
op ´n verzameling teksten uit de Upanshads die het accent leggen op de fundamentele eenheid van het atman & het Brahman! Hij voerde deze non-dualiteit tot het uiterste door en beweerde stellig dàt er búiten dìt Éne níets ànders bestaat dan kosmische illusies, de zogenoemde maya´s, die de werkelijkheid versluierden en daarom scheppingsvormen projecteren die dus niet werkelijk zijn. Maar de meeste mensen nemen deze illusies voor dé wèrkelijkheid!?
De weg v/d non-dualiteit
kan gekenmerkt worden als mystieke filosofie, in die zin dat ze uitsluitend gebruikmaakt van ´n innerlijk dat zuiver wil zijn van alle psychische ´vervuiling´ om zich bewust te worden v/h bestaan van één ènkele re-aliteit, hèt Éne; ´t bereikt de eenwording v/h atman
met ´t Brahman zonder devotie.
Deze filosofie geldt in India
voor ´n kleine minderheid, ook al heeft ze tot i/d 20ste eeuw enkele uitzonderlijke figuren gekend,
zoals Ramana Maharshi.
Die figuren
hebben in het Westen
brede bekendheid gekregen door spirituele zoekers die de monotheïstische God
vaak zijn ontvlucht & in deze filosofie dé kwintessens
van hun zoektocht gevonden?!
In India zelf is de radicaliteit van Shankara
vanaf de negende eeuw gematigd door de grote mystici zoals Ramanuja, die weliswaar opgeleid werd i/d school van Shankara, maar die als eerste ´n synthese uitwerkte v/d non-dualiteit v/d Vedanta
& de bhakti!
Hij postuleerde
dat de leer van ´n Brah-man dat zo neutraal is, dat ´t niet meer van ledigheid onderscheiden kan worden, voor hèm géén aantrekkingskracht
kon uitoefenen.
Voor Ramanuja berust bhakti
op de mystieke voor ´n Brahman met attributen, die zich - zij ´t slechts gedeeltelijk - aan z´n gelovigen openbaart; die bhakti is voor Ramanuja de heilsweg bij uitstek - ´n weg die eigenlijk die v/d mystici uit de monotheïstische godsdiensten sterk benadert, in ´t bijzonder die uit ´t islamitisch soefisme en uit ´t christendom. In werkelijkheid schromen veel van die aanhangers v/h non-dualisme niet om tijdens de meditatie hun toevlucht te zoeken tot mentale voorstellingen v/d godheden,
ook al beschouwen ze deze tegelijkertijd als illusies.
Maar voor de overweldigende meerderheid v/d hindoes
heeft religie bovenal ´n kleurig, vrolijk aspect, met haar feesten & bedevaarten die duizenden, soms miljoenen gelovigen trekken, die van tempel tot tempel gaan om dan eens een verschijningsplaats van ´n godheid te vieren, dan weer ´n plaats
waar zo´n grote wijze
verlichting bereikte...
Naar jouw ¨g d¨ lopen
ìs nòg stééds één v/d meest volmaakte aspecten van toewijding. En gezien
de rijkdom v/h ¨godendom¨ is ´r i/h land v/d ¨33 miljoen goden¨ altijd wel ergens ´n
feest of ´n bedevaart gaande? Jonge Mor wou i/d jaren ´40/´50 al ´op pad´,
´onderweg´ met z´n kleine leren kinderkoffetje: ´60 OM
Italia, ´66 Hellas, Israël, ´67 Urdun, Petra, ´68 India
her & der, ´69 Gaza, Westbank, ´70 Nippon, Biro-
beidjan in Siberia, Odessa: heen & weer, op &
neer, Störig, Krishnamurti, Asiatics,
Sue, Nurit, Gaya,
Cecilia etc.
~~~
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende