40268fl162 De Eerste Verklaring Is De Vaststelling
QQleQ
VAN ONVOLDAANHEID!
Het is ´t symptoom van de ziekte die de Boeddha in zeven ervaringen uitdrukt:
de geboorte is lijden, ouderdom is lijden, de dood is lijden, trouwen met iemand van wie we niet houden
is lijden, gescheiden zijn van degene van wie we houden is lijden, niet weten dat we verlangen is lijden, de vijf groepen van gehechtheid zijn lijden!
Vijf groepen die ´t Zèlf vormen, dat voortdurend in gehaaste beweging is, dat hij als volgt onderverdeelt: de groepen van ´t lichaam [of van de materie], de gevoelens, de waarneming, vormen van de geest [emoties, driften, verlangens] en te slotte die van het bewustzijn of kènnis?
Anders gezegd: àlles in ´t léven ìs líjden, het leven zèlf is lijden, èn èlke póging van de mens om een bestendig gelùk te beréiken is slechts ´n ijdele illusie, voor zover alles onbestendig is.
´t Eerste principe van onvoldaanheid is toegeven dat we de wereld niet aan onze verlangens kùnnen onderwerpen.
Deze heldere, objectieve vaststelling is een eerste stàp òp hèt Pàd.
De tweede waarheid is een diagnose v/d oorzaak vàn ´t lijden: ´t ìs het verlàngen, zegt de Boeddha, dàt de oorzaak is van de wedergeboorte, de begeerte, genotzucht, de zucht naar zintuiglijke genoegens, de zucht zèlfs naar niet-bestaan; in werkelijkheid is dit de afwijzing v/d wet v/h karma, de ontkenning v/h verband tussen handeling & gevolg, waardoor het wezen aan de samsara gekétend ìs?
De derde waarheid stelt dat genezing mógelijk is: dàt is de volledige opheffing vàn dìt verlangen, zegt de Boeddha, dé mógelijkheid díe de mèns hééft òm vàn zijn verlangens àf te zien, zich ervan lòs te maken, te bevrijden.
Dit betekent niet dat ouderdom, ongeluk, ziekte of dood òphouden te bestaan, maar dat ´t vermogen is verworven om ze te beschouwen als uitwendige elementen v/h bestaan die niet langer aanleiding geven tot emotionele heftigheid, maar elementen v/h bestaan, die als zodanig, zonder meer, te némen zíjn!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende