40276fl170 DeBoeddhistischeTraditie BeweertDat 500
{QQleQ}
VOLGELINGEN VAN
DE BOEDDHA, DE ARHAT
DIE ZELFS ´T KLEINSTE LAATSTE GREINTJE
HARTSTOCHT IN ZICHZELF HADDEN UITGEDOOFD,
IN RAJAGRAH IN CONCILIE BIJ ELKAAR GEKOMEN ZOUDEN ZIJN
OM UIT DE OVERVLOED AAN VERZAMELDE
MATERIALEN ´N EERSTE CANON
OP TE STELLEN?
Er bestaat echter
geen enkele historische aanwijzing,
evenmin van de vergadering zèlf àls v/d canon, waar elke school uit ´t boeddhisme
haar eigen versie van weergeeft die van de andere
verschilt!
De canon heeft de vorm van drie manden vol met soetra´s:
dé mànd met teksten {´t onderwijs v/d Boeddha met betrekking tot dé Léér},
de mand met de discipline {de regels v/h monastieke leven} en ten slotte de zogenoemde mand
met de hoogste leer, die ongetwijfeld van veel latere datum is, omdat deze commentaren over problemen handelen die zich i/d eerste gemeenschap
nog niet voordeden!!!
Gezegd moet worden
dat ´t oorspronkelijk boeddhisme, anders dan ´t christendom of de islam in hun begintijd,
het idee verworpen heeft van een centraal gezag
dat ketterijen benoemde &
veroordeelde!
Want aangezien de Boeddha
al íederéén aangemoedigd had om ´ZIJN EIGEN TOEVLUCHT´ te zijn,
hebben de meesters dááròm úit de schàt aan getuigenissen datgene geput
wat met hùn éigen opvatting van het
onderwijs v/d Òntwáákte
overeenstemde?!
Halverwege de 4e eeuw voj/bce
leidde dit tot ´t concilie van Vaisali & later van Pataliputra & tot ´t ontstaan
van verschillende scholen van interpretatie
v/d dharma...
Deze concilies hebben tot doel
zich úit te spreken óver de extreme éis van dé wèg v/d arhat, letterlijk de ´doder v/d vijand´;
anders gezegd ´t monastieke ideaal dat de Boeddha
i/d loop van zijn leringen had gesteld!?
Dit ideaal was
dat v/d volmaakte heilige
die zich van àl z´n hàrtstochten ontdaan heeft & rijp is voor ´t ´doordrìngende ìnzicht´,
dé meditatie die je de weg
naar ontwaken
wijst........
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende