40295 fl191 ParelsVoorZwijnen: Epicurus&Stoïcijnen
{QQleQ}
BIJ DE DOOD
VAN ARISTOTELES
HEEFT ALEXANDER DE GROTE,
DIE ZIJN LEERLING GEWEEST IS,
EEN IMMENS RIJK GESTICHT
TOT IN HET VERRE OOSTEN!
Athene wordt
´n ware smelkroes
van allerhande overtuigingen,
wijsheden & culturen, waarin ´t AeGYPTische,
Mesopotamische & Aziatische denken
elkaar steeds vaker & sneller
gaan leren ontmoeten?
´t Is ´n tíjd
van oorlogen en beroering,
in de loop waarvan de filosofen zich afkeren van de politiek
& van het leven v/d stadstaat, die ze tot dan toe allemaal hadden overdacht,
om zich weer te richten op ´t individu
en z´n geluk!
Twee filosofen
uit de gelederen v/d Academie
stichten scholen die radicaal tegengestelde visies bieden,
zowel ten aanzien van de zoektocht naar het persoonlijk geluk als de relatie van de mensch
tot de wereld om hen heen en, in bredere zin, tot het héélàl
en zijn ordenende principes?
Tegen ´t eind
v/d derde eeuw voj./BCE
opent Epicurus zijn school in ´n tuin die hijzèlf onderhoudt, omdat hij van mening is
dat zelfvoorziening dé wáárbòrg ìs voor vrijheid!
Hoewel ´t epicurisme later
gelijkgesteld zal worden aan genotzucht,
staat de Stichter v/d Tuin juist ´n sóber léven voor,
dat de ´natuurlijke & noodzakelijke´ verlangens zònder óvermaat bevredigt,
vèr v/d ònrust v/d wéreld, gewóón en
vóóràl i/d nabijheid van
dierbare vrienden!
´t Epicurisch Gelùk ìs
dé àfwézigheid van àlles wat de óórzaak vàn líjden kàn zijn,
ongeveer zoals ook i/d filosofie v/d Boeddha,
om te begìnnen de verlàngens
& de hàrtstochten.
Vandaar dus
dat hij ´n terugtrekking
úit de wéreld vóórstaat, net zoals ´n gematigde ascese
die geenszins een zoektocht naar verlossing
in het eventuele hiernamaals is:
Epicurus is stellig, er ìs níets
ná de dóód......
Hij gelooft trouwens niet i/d ´goden´,
behalve als complexe gehelen van atomen die gelukkig zijn
in een ´tussenwereld´ & verder totaal onverschillig staan
tegenover de mensen
& ´t héélàl?
We hoeven zó niets van hèn te vrezen,
& al evenmin ook maar iets van hen te verwachten,
zo verzekert hij!
´t Ìs nu duidelijk
al niet meer ´n tijd
waarin Athene zijn atheïsten
ter dood veroordeelde.
Niettemin blijft de epicurische leer
al met al beperkt, waarschijnlijk vanwege
haar diepe pessimisme: zij beantwoordt niet volledig aan
de zoektocht naar ´t absolute van de
Griekse intellectuele
elite......
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende