40306fl203 Ahura Mazda Dé spil
Waar Zoroasters Openbaring
{QQleQ}
OM DRAAIT
IS DE RADICALISERING
VAN HET IDEE VAN EEN UNIEKE GOD?
Dìt idéé was,
zoals we zagen,
dóór de dominante polytheïstische godsdiensten héén begonnen te dringen,
soms onder dwang, zoals in AeGYPTe met de kortstondige god ATON, die voortkwam uit de wens
van ACHNATON {¨Amenhotep IV¨}
en na afloop v/d heerschappij van deze farao vrijwel verdwenen was;
vaker gebeurde ´t op ´n ònduidelijke manier,
met wijzen die zich afvragen òf de verschillende goden
niet de diverse verschijningen vàn één èn dezèlfde macht zouden [kunnen] zijn,
zoals de Vedische BRAHMAN of de Mesopotamische ÈL?
Nú beweert Zoroaster heel duidelijk wat sommigen [al langer] vóórvóelden!
Overigens ontvangt hij zijn openbaring rechtstreeks van Ahoera Mazda,
dé Héér die SPENTA {goed & heilig} ìs & die ´t Héélàl úit ´t ¨Niets¨ geschapen heeft
door z´n Dènken alléén, zoals verteld wordt i/d YASNA ~ ´t déél v/d AVESTA,
´t heilige zoroastrische boek,
dat de GATHA´S omvat {Yasna, 31, 7}.
Vàn déze G d gáán eigenschappen uit die kènmèrkender zijn voor G D dàn ´de goden´?
Want hij is uniek,
almachtig, alwetend, bemoeit zich met wereldse aangelegenheden,
beloont èn stràft, zowel op aarde als in ´t ¨hiernamaals¨, níet [meer] afhankelijk v/d wijze ´waaròp´ ´n ritueel wordt uitgevoerd, maar afhankelijk van de hàndelingen
van een íeder!?
Het is ´n heel persoonlijke G d,
díe èlk vàn zíjn schèpselen héél góed kènt, aangezien je tegen ´hem/haar/het´ kùnt zèggen,
eigenlijk òp ´n heel moderne manier:
¨GÉÉF ÍEDER VAN ÒNS WÀT HIJ/ZIJ/HET WÈNST!¨
{Yasna, 36, 6}?
´t Ìs tenslotte een G D
met wíe dé gelóvige vertrouwelijke relaties kàn èn móet onderhouden:
´GEEF MIJ DIT TEKEN, DÉ TÓTÁLE VERÀNDERING VÀN HÈT BESTÁÁN,
OPDÀT ÌK ÀL BÌDDEND ÈN PRIJZEND EEN VÉÉL GRÓTER VRÉUGDE BERÉIK!´?
De gelovige bidt tot ´Zoroaster´
in woorden die we veel later in de mystieke godsdiensten
zùllen terùgvìnden {Yasna, 36, 6}.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende