40326 fl223 De Tempel Van Yeroesjalayiem: Mei 1967
{QQleQ}
De joden die
onder Perzische overheersing
naar Yeroesjalayiem terugkeren bouwen voor de tweede maal
een Tempel voor de Unieke G d!
Priesters houden er dienst,
offeren en verbranden offergaven, waaronder ook dieren {deze worden ´holocausten´ genoemd},
voor de Énige G d!
Rond 400 vóór onze jaartelling (BCE)
wordt Ezra, ´n nazaat van de hogepriester Aharon,
door de Perzische koning Artaxerxes II aangewezen als
´secretaris v/d wet v/d G d van de hemel´?
Hij verenigt het volk om de wet uit te vaardigen
en de Thora te verkondigen, waarbij hij met name huwelijken met buitenlandse vrouwen verbiedt
& de reinheidsregels definitief vastlegt?
Ze worden opgetekend
in Leviticus en blijven nu tegenwoordig nòg
van kracht in het orthodoxe jodendom!
Zonder in detail te treden van deze regels,
die verzameld zijn in 613 geboden en verboden {365 ervan zijn negatief, op de manier van ´gij zult niet´, & 248 positief}, moet FL toch wel even vermelden dat de belangrijkste onreinheid
zoals in alle tradities uit dit tijdperk, te maken heeft met ´t lijk
& met menstruatiebloed!
Overigens duurt ´t niet lang
voordat de priesterklasse die zich had gevormd met steun v/d koningen,
aan macht wint.
Zij ontvangt rijke giften
van de koning en zijn getrouwen en in de Tempel, waar vanaf de 4e eeuw BCE de belastingen
worden geïnd, vormen de priesters ´n hiërarchie, waarvan alleen de hogepriester toegang is gegund
tot het heilige der heiligen, waar de ark des verbonds wordt beschermd
door twee cherubijnen....
´t Sanhedrin,
´n Raad der Ouderen, waarvan de leden geworven worden binnen de families van priesters & grootgrondbezitters, staat de koning bij in het besturen
van de Stad.
De profeten,
die na de terugkeer in Yeroesjalayiem voor spellingen zijn blijven verspreiden,
zij ´t optimistischer dan voorheen, & de dag des oordeels & de heerschappij van YaHWeH aankondigen, verdwijnen beetje bij beetje terwijl de Tempel
aan belang wint?
De ballingschap
heeft diepe sporen in de gemeenschap
nagelaten.
De traditie van rabbijnenconfrontaties
wordt voortgezet, de kleine burgerij voegt zich bij de nieuwe schriftgeleerden die de schrift
voor haar toegankelijk maken!
Onder invloed v/h zoroastrisch Perzië
zien nieuwe geloofsovertuigingen in deze kringen het licht, in het bijzonder
in verband met de eschatologie.
En terwijl de priesters in de Tempel
het idee van een SJEOL levendig houden dat in alle opzichten lijkt op de Mesopotamische ARALLOE, ´n sombere ´plaats van ontreddering´ waar alle zielen na de dood terechtkomen,
begint ´r ´n joodse mystiek te verrijzen & daarmee de gedachte van ´n persoonlijk oordeel,
van ´n hemel voor de goeden en een hel
voor de slechten.
Deze hypothese,
die eerst nog voorzichtig werd geopperd, wordt i/d tweede eeuw versterkt onder de heerschappij v/d Seleuciden in ´n context van oorlogen & vervolgingen, & verspreidt zich allengs breder met ´t Boek DANIËL, geschreven rond 160 BCE.
En pas ´n eeuw later
maakt het tweede boek MAKKABEEËN als eerste de verwijzing naar ´t nut van bidden voor de doden ´opdat zij van hun zonden kunnen worden vrijgesproken´ (2 Makkabeeën 12:45).
Tot op de myDidag van vandaag
met legio snode plannen door talloze fanatieke opponenten
her & der van hun gouden
´windeieren´?!!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende