40328fl225De sadduceeën beweren immers dat er géén


{QQleQ}
´OPSTANDING IS
& DAT ENGELEN & GEESTEN HELEMAAL NIET BESTAAN,
MAAR DE FARIZEEËN GELOVEN ZOWEL HET ÉÉN ALS HET ÀNDER,´
zo staat er geschreven [Handelingen 23:8]! De farizeeën zijn zo zelf ook
in verschillende, min of meer wetsgetrouwe
stromingen onderverdeeld.

De derde beweging,
die zelf is verdeeld in een geheel van groepen, is die v/d asceten uit de woestijn
die ver van ´t Gezag van de Tempel verwijderd blijven en die ´t aantal collectieve gebeden & reinigende baden uitbreiden, de bekendste groep zijn essenen, wier fabelachtige bibliotheek halverwege de 20ste eeuw is ontdekt i/d grotten bij Qumran.

De vierde beweging tenslotte
vormen de zeloten, de ´ijveraars van Yahweh´, al even koppig als de farizeeën tegen de heidenen,
maar die net ietwat anders dan de farizeeën, de weg van gewapende
strijd uit naam van ´G d´ hebben gekozen?
Rabbijns??

Zo zag ´t joodse landschap eruit
aan het begin van onze jaartelling: er bestaat geen orthodoxie,
maar wel ´n massa rivaliserende groepen die zich allemaal beroepen
op Yahweh!

De Tempel wordt i/d jaren 20
via Herodes vernieuwd: het is vanaf nu ´n waarlijk majestueus Gebouw,
omringd door ´n ´heilige
ommuring´!!

´t Voorplein,
de voorhof der heidenen, is voor iedereen toegankelijk; ´t middengedeelte,
verboden voor al de niet-joden, opent op ´t voorhof der priesters, met het altaar van de holocausten,
en wordt gedomineerd door de Tempel zelf, die volledig léég is en door ´n voorhangsel afgescheiden
is van het heilige
der heiligen.

In ´t jaar 70
komen de joden in opstand tegen de Romeinen... maar hèt ´heiligdom´
wordt het toneel van vreselijke confrontaties tussen
rivaliserende groepen joden.

De gebeurtenissen ontaarden,
de ´ozo´ ´heilige tempel´ wordt door de Romeinse legers in brand gestoken, de joden worden zo vèr mogelijk vàn Yeroesjalayiem verspreid,
de sadduceeërs verdwijnen!

Onder impuls
van ´n naar Yavneh gevluchte rabbijn,
Yochanan ben Zakkai, die ´n Raad van Wijzen rond zich creëert, wordt ´n rabbijns jodendom
van farizese samenstelling opgebouwd, dat niet-orthodoxe groepen uitsluit die zich van de wèt gedistancieerd hebben {waaronder ´joods-christelijken´}.


Omdat er nu niet meer ´normaal´
geòfferd kon worden, aangezien de Tempel niet meer bestaat,
wordt het gebèd op de voorgrond geplaatst.

ER VERSCHIJNEN NU
de ´meesters v/h dènken´ & v/d ´interpretatie v/d wet´, dé ´Wijzen v/d Torah´,
die voor ´t merendeel voort-gekomen zijn uit het vòlk en niet uit een of andere priesterklasse o.i.d.,
van wie de beroemdste de Baby-lonische pragmaticus Hillel & de Yeroesjalemse rigorist Sjammai zijn, twee wijzen die ´t eeuwig met elk ander ònééns zijn, maar die nooit meer
zònder elkaar genóemd orden?!!

Bij de dood van Ben Zakkai, zo rond ´t jaar 90, nemen de meesters die rond hen school maken in aamtal toe - de eerste twee generaties verspreiden hun leer vanuit Palestina, wat hen in de ogen v/d diaspora ´n zekere legitimiteit verschaft. En ´t jodendom wordt voortaan rond de synagoge ge{re}organiseerd, waarin dienst gehouden wordt door de rabbijnen die geen priester zijn in de eigenlijke oorspronkelijke zin, maar veeleer specialisten van de wet en van de interpretatie ervan.
Spoedig zien rabbijnse scholen het lìcht!

De rol v/d rabbijnen is dan
voornamelijk het áánpàssen v/d wèt aan de nieuwe sociaal-politieke configuratie die al tot stand gekomen is sinds het overhaaste gedwongen vertrek uit Yeroesjalayiem, tot dàn toe hèt centrum
van het leven van de gemeenschap.

Als je met die geschiedenissen
opgegroeid bent tussen ´45 & ´75, er hebt rondgelopen in alle hoeken & gaten
tussen de Vale Ouwe & ´t Verre Oosten met Decima en Birobeidjan, dan blijft zoiets al met al
telkens weer terugkomen in voelen, denken,
droom & daad?

Vandaar
al die verhaaltjes over zo ongeveer ´hetzelfde´:
oorsprong, schepping, evoluties, revoluties, verre (ei)~landen aller tijden & rampen, zo blijft alles ´ingekleurd´ worden, getekend, verhaald, geschreven, gedroomd, getoond, aangepast & om ´geturnd´ zoals ´t heette in ´de zestiger jaren van de vorige eeuw´ ~
ieder etmaal in visioenen &
met open
ogen.

knipoog
17 jun 2021 - bewerkt op 22 jun 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende