40329 fl227 De commentaren bij de Thora, ´n monde-
{QQleQ} LINGE TRADITIE SINDS EZRA,
WERDEN OP SCHRIFT GESTELD IN DE TWEEDE EEUW I/D MISJNA - die enkele eeuwen later aangevuld zal worden door de Gemara, die de rabbijnse argumenten in detail bespreekt.
De eerste Talmoed, de zogenoemde Talmoed van Yeroesjalayiem, in wèrkelijkheid de vrucht v/h rabbijnse academies van Tiberias en Caesarea, begint a/h begin v/d 5e eeuw te circuleren. Maar het werk dat in de joodse wereld algemeen erkend wordt is de mythische Talmoed van Babylon.
Deze is veel preciezer en al verder uitgewerkt in de vorm waarin we hem kennen en is opgesteld na de Talmoed van Yeroesjalayiem, ook al beroept hij zich op de rabbijnen uit ´t tijdperk v/d ballingschap.
Èlk hoofdstuk van dit commentaar op de wet begint onveranderlijk met een paar regels uit de Misjna, meerdere bladzijden uit de Gemara, en wordt aangevuld door diepgaande discussies tussen rabbijnen, waaronder rabbijnen van ná de vroegste versies, met name Rasji van Troyes, ´n elfde-eeuwse meester die vermaard was om de onpartijdigheid van zijn schriftuitleg.
Om een dierbare uitspraak aan te halen van Adin Steinsalz, één v/d grootste talmoedisten uit de 20ste eeuw, die trouwens zijn eigen vertaling v/d Talmoed gepubliceerde, aangevuld met zijn commentaren: ¨DE TALMOED IS IN ZICHZELF ´N TEGENSTRIJDIGHEID.¨
Hoe kan anders dit heilige boek worden beschreven, dat niet één, maar 10 of 20 antwoorden telt op elke vraag die ´t stelt & die evengoed gaan over de halacha of WET, als over de hagada, die ethische & historische beschouwingen omvat èn wwnvoudigweg aforismen?
De Talmoed, opgebouwd uit 63 verhandelingen {over feesten, offers, zegeningen, eigendom, reinheidsregels, werk etcetera} die zelf op hun beurt onderverdeeld zijn in hoofdstukken, is daarom al snel ´n pijler v/h jodendom geworden, ´n wezenlijk onderdeel v/d joodse studie & ´t joodse leven!
Hij is, in mijn ogen, de afspiegeling van ´n traditie die zich altijd op zijn diversiteit heeft laten voorstaan, ´n verschijnsel dat tot op heden voortduurt, & dat overigens altijd t idee van ´n eenheidscheppend centraal gezàg verworpen heeft?!
´n Heel kenmerkend verhaaltje drukt deze stand van zaken volmaakt uit;; ´t is ´t Verhaal van een joodse schipbreukeling die anspoelt op een eiland. Hij bouwt twee hutten om er twee synagogen van te maken.
Jaren later wordt hij door ´n boot opgepikt. Zijn redders zijn verbaasd over zijn twee bouwsels & legt hen uit: ¨DIT IS MIJN SYNAGOGE! EN DIE ANDERE? DAT IS DE SYNAGOGE WAAR IK NOOIT ´N VOET BINNEN ZET!¨ Kortom: ´t gaat om universele verscheidenheid, meerzijdige belichting & veelzijdige inter-pretaties; vandaar ook al die rassen, gewoonten, afmetingen, kenmerken, namen & uitleggingen van wat we zijn, doen, worden, kunnen, mogen, willen & zullen gaan ervaren in de komende jaren
......
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende