40336fl234 Aan ´t eind v/d veertiger jaren v/d 19e
{QQleQ}
EEUW WORDEN
ONTMOETINGEN VAN REFORMISTISCHE
RABBIJNEN GEORGANISEERD, MAAR BIJ GEBREK AAN
OVEREENSTEMMING SCHEIDT DE DIRECTEUR V/H SEMINARIE
VAN BRESLAU, ZACHARIAS FRANKEL, ZICH IN 1854 ÀF EN STICHT HIJ
´T ZOGENOEMDE ´CONSERVATIEVE JODENDOM´, ook bekend onder de naam masorti
of traditioneel jodendom, bedoeld als middenweg tussen de starheid van de orthodoxen en
´t liberalisme v/d hervormers?
De hervormingsbeweging,
die de eerste vrouwelijke rabbijn heeft geïnstalleerd
(de Duitse Regina Jonas), is vervolgens teruggekomen op enkele van haar
meest radicale standpunten, waarbij ze de riten verbonden aan de feestdagen, ´n sjabbat
èn ´n kasjroet in versoepelde vorm herstelden, net als ´t
gebruik van ´t Hebreeuws
i/d liturgie!
Net als
de andere scholen
is ook deze beweging sterk gekant tegen
gemengde huwelijken, maar zij heeft daarentegen wel
de bekéringen tòt ´t jodendom vergemakkelijkt, ´n religie die door de móeder
wordt óvergedragen (wie uit ´n joodse moeder
geboren wordt, ìs jóód)!
Door volledige
gelijkheid tussen de seksen te bepleiten heeft
´t reformjodendom eindelijk íets ondernómen wat ten
aanzien van orthodoxe kringen wèl op ´n revolutie
is gaan kunnen lijken:
voor de guet, de religieuze echtscheiding,
vereist het de handtekening van beide echtgenoten,
terwijl de traditie alleen de verstóting van de vróuw
kende door ´n geschreven
& ondertekende àkte
van haar
màn.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende