40340 fl 263 13 Islam: het 7e eeuwse Arabië waarìn
{QQleQ}
DE ISLAM ONTSTAAT,
IS ´N UITGESTREKTE WOESTIJN DIE BEWOOND WORDT DOOR NOMADEN,
doorkruist door karavanen die Indië verbinden met het Middellandse Zeegebied en Mesopotamië,
met hier en daar stedelijke agglomeraties rond waterbronnen of op plaatsen, die gemarkeerd worden door de verering van godheden die vermaard zijn om hun macht?
´t Leven is georganiseerd rond stammen en clans van uiteenlopende omvang die de oases i/d woestijn en de macht in de steden onderling verdelen. Díe uiterst patriarchale samenleving heeft waarden ont-wikkeld gebaseerd op de ´erecode´, lichamelijke kracht, moed en mannelijkheid?
Liefde en poëzie ontbreken in dit landschap echter niet, zoals de rijke dichtbundels bewijzen uit dit tijdperk, dat in de islam de Jahiliya heet, de ´tijd van onwetendheid´ - die voorafgaat aan de openbaring van de Koran aan Mohammed: op religieus gebied is Arabië allerminst een woestijn.
De bedoeïenen beoefenen gewoonlijk een animisme dat lijkt op de religie van de jager-verzamelaars, vereren rechtop gezette stenen of bomen die de droogte hebben doorstaan en waarin ze de geest van een god of van de voorouders zien!
In de steden domineert een kleurrijk veelgodendom waarin hetzelfde godendom de Fenicische god Baäl {die in Mekka Hubal is genoemd}, de Mesopotamische goden en plaatselijke, voornamelijk vrouwelijke godheden, met elkaar in aanraking komen.
Er worden feesten gehouden ter gelegenheid van jaarmarkten, maar er is geen gevestigde geestelijkheid voor die goden bekend en al evenmin vastomlijnde riten. De belangrijkste stedelijke agglomeraties neigen naar henotheïsme: één god domineert het godendom.
Dat is in Mekka het geval met Illah, letterlijk de ´godheid´, bijgestaan door drie belangrijke ´godinnen´: Manat, de verdeelster van rijkdom, Uzaa die over de vruchtbaarheid regeert, en Lat, over wier specifieke rol weinig bekend is.
Het monotheïsme is echter in Arabië niet onbekend: van de joden die zich er sinds meerdere eeuwen hebben gevestigd, hebben hele volksstammen zich bekeerd, in het bijzonder in de regio Medina, en aan ´t einde v/d 3e eeuw is de koning van Jemen zèlf ´n jood.
Vanaf dit tijdperk schiet ´t christendom op zijn beurt er wortel, in ´n orthodoxe vorm {´n stroming die voort-komt uit de zogenoemde nestoriaanse tak, daterend uit de 5e eeuw}, in die streken rond AeGYPTe, Ethiopië & Mesopotamië.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende