40363 fl 276 De Soennitische Islamscholen Tijdens
{QQleQ}
DIE EERSTE EEUWEN
VAN DE ISLAM VERTONEN INTERPRETATIES
VAN DE KORAN ALS BRON VAN WETTEN IN WARE OVERVLOED?
In ´t uitgestrekte Omajjadenrijk, van soennitische gezindte, heeft aanvankelijk elke stad
& soms elke wijk al wel z´n eigen sjaria, z´n islamitische rechtsapparaat
en het kalifaat zelf neemt vrijheden met de ´wet v/d islam´!
Niet zèlden òntaarden die verschillende interpretaties
in strijd & die toestand duurt voort onder de heerschappij
v/d eerste Abbasidische kalief.
De tweede kalief, Al-Mansoer,
maakt zich dus ook al zorgen om diverse bereichten die hem bereiken
èn om de heersende anarchie!
Hij vraagt aan
een vermaard theoloog, Malik
[gestorven in 795] de regels v/h islamitisch Rècht òp te stellen die dan overal
al met al nu dan ook zo zullen
worden toegepast?
In eerste instantie wijst Malijk dit voorstel àf,
uit vrees dat een unieke waarheid een dodelijke slag zal gaan blijven toebrengen
aan de rijkdom en verscheidenheid
van de leer v/d islam?
Maar hij zwicht voor de kalief
wanneer deze hem vraagt om de tussenoplossing te verkiezen voor de problemen
die zich voordoen wat wil zeggen àf te zien van oplossingen die hij mallotig vindt,
òf juist veel te strèng, & die de religie allebei op dezelfde manier
schade berokkenen!
Om de regels v/d FIQH, de jurisprudentie,
op te stellen beroept Malik zich allereerst op de Koran, waarvan al twee- tot driehonderd verzen hàndelen óver sociale wetten, voornamelijk familierecht [huwelijk, echtscheiding, getuigenis, erfenis, opstellen van contracten, rente e.d.]!
Hij preciseert de regels
met ´n beroep o/d Hadith oftwel ´de woorden v/d Profeet´, waarvan ´r dan al wel
zeker honderdduizenden circuleren, en kiest daar-uit de verzen die hèm oorsprònkelijk lijken
om ze te boek te stellen in ´n corpus,
de Al-Muwatta!
Als andere verwijsbronnen
neemt hij de Sira, ´t léven v/d Profeet,
& de consensus onder de Gemeenschap, om te beginnen die van de oude wijzen van Medina:
die wetten moeten nú vóóràl hèt àlgeméén belàng kunnen gaan blijven dienen, zo zegt hij,
& dàt standpunt blíjft aanvankelijk overheersen i/d geest v/d malikitische school, die tegenwoordig dominant is i/d Maghreb, Zwart-Afrika
& ´n deel van AeGYPTe?
De Opvattingen
van deze islamgeleerden hebben geleid tot de afschaffing v/d polygamie in Tunesië... uit eerbied voor de sjaria, de moslimwet.
De malikitische rechtsgeleerden buiten Tunesië
hebben die wet nog níet op dezelfde manier
geïnterpreteerd?
Terwijl Malik zíjn fiqh opstelt
stellen ook leerlingen van Abu Hanifa [gestorven in 765], ´n Perzisch meester uit de Iraanse stad KUFA, de interpretaties op schrift van deze man, die laks-heid i/d uitwerking v/d wèt verweten werd & ´n groter strengheid ten opzichte v/d Hadith waarvan hij maar zeer weinig erkende
als óórsprònkelijk?
Net als hun meester
nemen leerlingen van Abu Hanifa de notie van RA´I als belangrijkste criterium,
dat wil zeggen de persoonlijke mening of redelijkheid: ´n wet ìs àlléén gèldig àls ze overeenkomt met wat men goed acht, zo zeggen ze, en op de dag des Oordeels
zàl ¨G D¨ de zijnen ´herkennen´?!
De hanafitische school, die hersteld werd door de Ottomanen,
heeft hèn in staat gesteld om volken met heel veel verschillende culturen
ìn hùn úitgestrèkte ríjk te regeren?
Ze wordt voornamelijk overgenomen door moslims uit Azië,
waaronder die uit China en India!
De derde school v/d soennitische islam is ´t werk van ´n Mekkaanse leerling van Malik,
Al-Shafi´i, die ´t verschil tussen mali-kieten & hanafieten probeerde op te lossen door de notie v/h goede te verwerpen, die híj dus té gevaarlijk want té váág vònd, & door consensus àf te wijzen als die niet op de woorden v/d Profeet berust.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende