40407YNHSHD 43 Het Recht Op Geluk

QQLEQ

HÈT
TWEEDE GROTE
PROJECT OP DE MENSELIJKE AGENDA
WORDT WAARSCHIJNLIJK EEN ZOEKTOCHT
NAAR DE SLEUTEL TOT
HET GELUK?!
In het verleden
hebben talloze denkers,
profeten en gewone mensen niet het léven, maar het geluk genoemd als hèt hóógste góed!?
In ´t oude Griekenland verklaarde de filosoof Epicurus dat ´t aanbidden van goden tijdverspilling is,
dat er geen leven na de dood is en dat geluk
hèt énige dóel in het léven is....
De meeste mensen
in de klassieke oudheid
verwierpen het epicurisme, maar tegenwoordig is het al ons standaarddenkbeeld.
Scepsis over ´n hiernamaals drijft de mens er niet alleen toe om onsterfelijkheid na te jagen,
maar ook aards geluk! Want wíe wil er nu nog eeuwig leven
in onophoudelijke ellende?
Voor Epicurus
was het najagen van geluk een persoonlijk doel!
Moderne denkers zien het meestal juist als ´n collectief project? Zònder regeringsbeleid,
economische middelen en wetenschappelijk onderzoek zullen individuen niet vèr kómen ìn
hun zoektocht naar geluk. Als je land verscheurd wordt door oorlog, als de economie
in crisis is en als er geen gezondheidszorg is, bèn je
waarschijnlijk al doodongelukkig?
Eind
18de eeuw
verklaarde de Britse filosoof Jeremy Bentham
dat ´t hoogste goed ´de grootste hoeveel-heid geluk voor ´t grootste aantal mensen´ is en hij concludeerde dat ´t enige éérzame dóel van de staat, de markt en de wetenschap
bestaat ìn ´t verhógen vàn òns
wéreldwíjde gelùk!
Politici
moeten dus vrede stichten,
zakenlieden moeten welvaart brengen en geleerden moeten de natuur bestuderen,
niet voor de meerdere eer en glorie van koning, vaderland of ¨God¨, maar zodat jij en ik
´n gelukkiger leven kunnen en
zullen gaan
krijgen?
I/d 19e
& 20e eeuw
werd wel veel lippendienst bewezen
aan Benthams idee, maar regeringen, bedrijven en laboratoria richtten zich toch
op directer, duidelijker
omlijnde doelen.
De landen
maten hun succes af
aan de grootte van hun grondgebied, de toename van hun bevolking & de groei
van hun bruto nationaal product, en niet
aan het geluk van
hun burgers.
Geïndustrialiseerde landen als Japan
volgden Duitsland en Frankrijk in het opzetten van gigantische onderwijs-,
gezondheidszorg- & welzijns-systemen, maar die systemen waren veeleer meer bedoeld
om de natie te versterken dàn om ´t individu-ele welzijn te bevorderen?
Scholen werden opgericht om goed opgeleide, gehóórzame bùrgers
te gaan blijven leveren die de natie trouw
zouden dienen ´tot de dood´!

Jongeren moesten
op hun achttiende dus niet alleen patriotten zijn,
ze moesten ook kunnen lezen en schrijven, zodat ze de dagorders van de brigadier konden lezen
èn vooral ook strijdplannen voor de volgende dag
konden opstellen.
Ze moesten
nu zo dus ook allemaal
kunnen rekenen om de baan
van ´n granaat te kunnen inschatten of de geheime
codes v/d vijand
te kraken?!
Ze hadden ´n
redelijke kennis van elektronica,
mechanica & geneeskunde ook nodig om radio´s te bedienen,
tanks te besturen èn gewonde kameraden
te verzorgen.
En àls ze
úit het leger kwamen,
werden ze geacht de natie te dienen als kantoorbeambten,
leraren & technici, om zo een moderne economie te blijven opbouwen
& steeds hoger bergen belasting te betalen
koste wat het
kòst....

gaap!
02 jul 2021 - bewerkt op 06 jul 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende