40408 YD44 Hetzelfde Gold Voor De Gezondheidszorg
QQleQ
AAN HET EIND
VAN DE NEGENTIENDE EEUW
BEGONNEN LANDEN ALS FRANKRIJK,
DUITSLAND EN JAPAN HET VOLK GRATIS GEZONDHEIDSZORG
TE BIEDEN; ZE FINANCIERDEN VACCINATIES VOOR ZUIGELINGEN,
EVENWICHTIGE VOEDING VOOR KINDEREN EN GYMLESSEN VOOR TIENERS:
ZE LEGDEN ER STINKENDE MOERASSEN DROOG, ROEIDEN MUGGEN UIT
EN LEGDEN RIOLEN AAN.
En dàt deden ze niet om hun volk meer gelukkig te maken, maar vooral om de natie te versterken?
Want het lànd had stévige soldaten nódig, èn gezonde vrouwen die zó nòg méér soldaten en arbeiders konden baren, en bureaucraten die keurig om 8 uur ´s ochtends op kantoor verschenen in plaats van ziek op bed te liggen! Zèlfs de sociale zekerheid is oorspronkelijk opgezet ten dienste van een natie en niet voor behoeftige individuen.
Toen Snormans Otto von Bismarck eind 19de eeuw als eerste begon met staatspensioenen en bijstand deed hij dat vooral om de burgers aan zich te binden en niet per se om hun situatie te verbeteren.
Je vòcht voor je lànd als je 18 was èn je betaalde je belastingen als je veertig was, want je rekende erop dat de staat ook voor jou zou zòrgen als je zeventig was!
In 1776 noemden de grondleggers v/d Verenigde Staten van Noord-Amerika het rècht òp hèt nájágen van gelùk àls één van de drie ònvervreemdbare mensenrechten, naast het rècht op léven èn ´t rècht òp vríjheid.
Daarbij moet echter wel opgemerkt worden dat de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring hun rècht òp ´T NÁJÁGEN VAN GELÙK garandeerde, en níet ´t recht op geluk?
Thomas Jefferson stelde de staat niet verantwoordelijk voor ´t gelùk van Amerikaanse onderdanen, & dat is ´n belangrijk verschil. Hij wilde alleen de màcht v/d Staat ìnperken. ´t Idee was dat individuen privé hun eigen keuzes konden maken, vrij van staatstoezicht.
Als ik denk dat ìk gelukkiger wordt als ik met Jantje trouw in plaats van met Keesje of Marietje, als ik in San Francisco ga wonen in plaats van in Salt Lake City & als ìk barkeeper word in plaats van veehouder, of cowboy in plaats van dancing girl, dàn ìs ´t míjn rècht om het gelùk op m´n eigen manier na te jagen en de Staat mag niet ingrijpen, zelfs niet
als ik een verkeerde keuze maak?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende