40440 Y72 Ieder mens is geboren in een bepaalde
QQleQ
HISTORISCHE REALITEIT
DIE BEHEERST WORDT DOOR DE BIJBEHORENDE NORMEN
EN WAARDEN IN EEN UNIEK ECONOMISCH
EN POLITIEK SYSTEEM.
Die realiteit nemen we voor lief
omdat we haar zien als normaal, onvermijdelijk
en onveranderlijk.
We vergeten dat onze wereld is ontstaan
door ´n toevallige reeks gebeurtenissen & dat de geschiedenis niet alleen verantwoordelijk is
voor onze technologie, politiek en maatschappij, maar ook
voor onze gedachten, angsten en dromen.
De kille hand van het verleden
rijst op uit het graf van onze voorvaderen, grijpt ons in ons nekvel
en richt onze blik op één enkele toekomst. We voelen die greep al sinds onze geboorte,
dus we nemen aan dat het een natuurlijk, onontkoombaar déél van onszèlf is.
Daardoor proberen we ons maar zelden lòs te schudden
om alternatieven vóór ons te zien.
Het bestuderen van onze geschiedenis
is bedoeld om de greep van het verleden
losser te maken.
Het stelt ons in staat om eens naar links
en naar rechts te kijken en mogelijkheden te zien die onze voorouders
zich niet konden voorstellen, of waarvan ze niet wilden
dat wij ons die zouden voorstellen.
Door het observeren
van de toevallige reeks gebeurtenissen
die ons hier nu heeft gebracht, beseffen we hóe onze gedachten en
dromen gevormd zijn en kunnen we ineens
óók ànders denken
en dromen?!
De studie van
onze geschiedenis kan ons niet vertellen
wat we moeten kiezen, maar geeft ons in elk geval wel wat méér opties!?
Bewegingen die de wereld willen veranderen beginnen meestal met het herschrijven
vàn de geschiedenis, met het doel om mensen
een nieuwe toekomst
voor ogen te stellen.
Of je arbeiders nu
zóvèr wilt krijgen dat ze gaan staken,
of vrouwen dat ze baas in eigen buik worden, of onderdrukte minderheden
dat ze hun politieke rechten opeisen,
de eerste stàp ìs dàt je
hun geschiedenis
opníeuw vertelt!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende