40497 Y128 Je kunt de geest en ´t bewustzijn ook
QQLEQ
TERZIJDE SCHUIVEN DOOR NIET HUN BESTAAN, MAAR HUN RELEVANTIE TE ONTKENNEN.
Sommige wetenschappers - zoals Daniel Dennett en Stanislas Dehaene - stellen dat alle belangrijke vragen beantwoord kunnen worden door ´t bestuderen van hersenactiviteit, zònder ´t subjectieve gevoel daarbij te betrekken.
Wetenschappers kunnen ´geest´, ´bewustzijn´ en ´subjectief gevoel´ aldus zonder enig risico uit hun vocabulaire & hun artikelen te bannen.
Maar zoals we zullen zien, is ´t hele bouwwerk van moderne politiek en ethiek opgebouwd rònd subjectieve gevoelens en er zijn maar weinig ethische dilemma´s die opgelost kunnen worden door zuiver & alleen naar hersenactiviteit te kijken?!
Wàt ìs er bij voorbeeld mis met marteling of verkrachting?
Vanuit zuiver neurologisch perspectief vinden er bepaalde biochemische reacties plaats in de hersenen van iemand die wordt gemarteld of verkracht, en er gaan verschillende elektrische van één klompje neuronen naar ´n ànder!
Wàt is daar nu mìs mee?
De meeste moderne mensen hebben ethische bezwaren tegen marteling en verkrachting, vanwege de subjectieve gevoelens die erbij komen kijken.
Als ´n wetenschapper wil beweren dat subjectieve gevoelens eigenlijk irrelevant zijn, dan wordt het nog ´n hele kluif òm úit te leggen waaròm martelen of verkrachten verkeerd is zònder te verwijzen naar subjectieve gevoelens.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende