40547 Y179 Onze moderne onderwijssystemen leveren
QQleQ
TALLOZE ANDERE
VOORBEELDEN VAN REALITEITEN
DIE HET MOESTEN AFLEGGEN TEGEN
SCHRIFTELIJKE BRONNEN?
Als ik de breedte van mijn bureau méét,
maakt het weinig uit wàt voor ´n méétlàt in daarvoor gebruik!
Of ik {YNH@HD} zeg dat het 200 centimeter is of 78,74 inches,
mijn bureau blíjft éven brééd?!
Maar als bureaucratíeën mènsen de máát némen,
wordt de gekozen meetlat heel belangrijk!?
Toen scholen mensen begonnen te beoordelen
aan de hand van cijfers, betekende dàt ´n dràstische verandering i/h léven
van miljoenen studenten & docenten. Schoolcijfers zijn
´n relatief níeuwe uitvinding.
Jagers-verzamelaars
kregen nooit cijfers voor hun prestaties en duizenden jaren na de agrarische revolutie
waren er nog steeds geen of nauwelijks onderwijsinstellingen
die ze gebruikten?
Aan ´t eind v/h jáár
kreeg ´n middeleeuwse schoenmakersleerling géén stukje papier
waarop stond dat hij ´n tien had voor veters
en ´n mager zesje voor gespen.
In de tijd van Shakespeare
kon ´n student maar op twee maneren van Oxford komen:
mèt òf zònder diploma! ´t Kwàm bij níemand zelfs ook maar òp
òm de éne student ´n 7,4 als eindcijfer te geven
& aan ´n ànder ´n 8,8?!
Pas in ´t massaonderwijs v/h industriële tijdperk begonnen scholen cijfers te geven.
Toen fabrieken en ministeries eenmaal gewend waren òm ìn cíjfers te dènken, volgden ook de schólen?
Zij begonnen de waarde vàn èlke léérling àf te méten aan zijn of haar gemiddelde cijfer & de waarde van elke leraar & ieder schoolhoofd werd afgemeten aan het cijfer-gemiddelde v/d gehéle schóól!
Toen de bureaucraten de meetlat eenmaal hadden ontdekt, was het hek van de dam en veranderde ´de werkelijkheid´.
Oorspronkelijk waren scholen bedoeld voor ´t onderrichten en onderwijzen van leerlingen èn waren cijfers alleen nog maar een middel òm te zíen in hoeverre deze scholen daarin slaagden?
Maar scholen begonnen zich natuurlijk óók al snèl te rìchten òp hèt behalen van hoge, en steeds hógere, cijfers!
Zoals èlk kìnd, alle leraren & iedere onderwijsinspecteur weet, zijn de vaardigheden die je nodighebt òm ´n hóóg cijfer voor ´n examen te halen niet hetzelfde àls een èchte werkelijk gròndige kènnis vàn literatuur, biologie of wiskunde?
Èlk kìnd, iedere leraar & alle onderwijs-inspecteurs weet ook wel dat de meeste scholen voor de cíjfers zùllen gáán àls ze tùssen twee dingen moeten kiezen!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
vorige
volgende