40640 Y249 Neem bijvoorbeeld thee. ´t Begint ermee
QQleQ
DAT IK DOODGEWONE THEE MET
VEEL SUIKER DRINK ALS IK MIJN OCHTENDKRANT LEES?
Die thee is eigenlijk vooral ´n excuus
voor ´n suikerkick.
Op ´n dag besef ik dat ik de thee zelf
nauwelijks proef door de suiker en de krant heen?
Dùs ik verminder de hoeveelheid suiker, leg de krant wèg, doe mijn ogen dicht en concentreer me
op de thee zelf. Ik begin de unieke smaak ervan te proeven. Algauw ga ik experimenteren met verschillende theesoorten, zwart en groen, & ga ik hun verfijnde aroma´s
met elkaar vergelijken!
Na een paar maanden
laat ik de supermarkttheeën links liggen en ga ik mijn thee bij een speciaalzaak kopen.
Ik ontwikkel een bijzondere voorkeur voor ´pandapoepthee´ uit de bergen van Ya´an in de Chinese provincie Sichuan, gemaakt van de blaadjes van theestruiken die bemest worden
met pandapoep.
Zó léér ik,
kopje voor kopje, steeds meer openstaan voor allerlei theesmaken
& ik word ´n theekènner.
Als je me in m´n vroegere theedagen pandapoepthee had geserveerd
in een bokaal van mingporcelein had ìk díe niet hóger gewaardeerd dan bouwvakkersthee uit een kartonnen bekertje?! Je kunt iets niet ervaren als je er niet voor ópenstaat èn je kùnt er niet voor léren openstaan zònder ´n lange reeks ervaringen
te {blijven} doorlópen!?
En wat voor théé geldt,
gaat ook op voor àlle esthetische kennis & ethische gewaarwordingen.
We worden niet gebóren met ´n kànt-èn-kláár geweten.In de loop van ons leven
kwetsen wij mènsen èn mènsen kwètsen òns, we léven mèt mensen méé
& ànderen doen dàt mèt òns!
Als we dus
goed opletten hóe dit alles werkt,
wordt ons morele gevoel aangescherpt èn worden die ervaringen een rijker bron van waardevolle ethische kennis & esthetisch besèf over wat goed & wèl voor ons is, wat rechtvaardig
èn wèldádig is en wíe ìk nu
eigenlijk bèn?!!
´t Humanisme ziet het leven dus
als ´n geleidelijk proces vàn ìnnerlijke verandering, aanpassing, bevrijding
& voorlopige ontdekkingen, dat al met al zó nu óók òns van onwetendheid naar geestelijke verlichting kan blijven voeren door middel van onze eigen ervaringen
& vaak onvoorspelbare conclusies!
Begin 19de eeuw zei Wilhelm von Humboldt,
één v/d belangrijkste architecten v/h moderne onderwijssysteem,
dat ´t dóel van ons bestáán neerkwam op ´het distilleren van wijsheid
uit ´n zo breed mogelijke schakering
van levenservaringen´?
Hij schreef ook
dàt er ´maar één hóógtepunt in het leven is:
het moment waarop we gevoelsmatig àlles wat ook maar mènselijk ìs
hèbben kùnnen beóórdelen´!?
Dàt zou
héél góed kunnen dienen
als humanistisch
motto.......
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
25 jun 2024
47709157 ‘t Wereldberoemd Verhaal Van Goliat Lezen
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
vorige
volgende