40644 Y253 De Waarheid Over Oorlog: de Formule
QQleQ
KENNIS = ERVARINGEN X OPENSTAAN
HEEFT NIET ALLEEN ONZE POPULAIRE CULTUUR
VERANDERD, MAAR ZELFS ONS BEELD
VAN ZWAARWICHTIGE KWESTIES
ALS OORLOG!
Als mensen
in het verleden wilden weten
of ´n bepaalde oorlog wel of niet ´rechtvaardig´ was,
dan vroegen ze het aan ¨Gòd¨, ze vroegen het aan hun heilige boeken en ze vroegen het
aan hun koningen, edelen en prinsen van Oranje èn de Rest v/d Regenboog plus ´n Taliban,
Isis, Al Qaida, Willem Engel, Boef Bengel & al hun Mentens, Mengeles,
EinsatzSonderMoordKommando´s
etc.
Er werd niet
veel gegeven om de meningen
en ervaringen van Jan Soldaat, Jan Modaal of Marie Marjan met de Koekenpan
of Meisjes met Rood Haar! Oorlogsverhalen als die van Homerus, Vergilius & Shakespeare draaiden
om de daden van keizers, generaals, admiraals
& ontelbare buitengewone
volkshelden.
Ze hielden
de ellende van oorlogen niet achter,
maar compenseerden die ruimschoots met ´n heel menu aan glorie èn heroïek?!
Doodgewone soldaten figureerden òfwel als stapels lijken die afgeslacht waren door één of andere Goliath, dan wel als juichende meute die een triomferende Dawiedewiedewied op de schouders neemt. Kijk bv. eens naar ´n schilderij van Jean-Jacques Walter v/d Slag bij Breitenfeld,
die er plaatsvond op 17 september 1631 olv. Gustaaf Adolf van Zweden:
de schilder JJW verheerlijkt koning GA die zijn leger díe dag
leidde naar ´n beslissende
overwinning.
Koning Gaga
torent hóóg bóven
´t slagveld uit als ´n soort van OORLOGSGOD? Je krijgt de indruk
dat DE KONING de Slag Dirigeert als ´n Schaker die zijn Pionnen Verzèt!
Die pionnen zijn voor het grootste deel non-descriptieve figuren of kleine stipjes op de achtergrond!
Het interesseerde Johnny Walter níet hoe zij zich voelden toen ze aanvielen op bevel, vluchtten, doodden of gedood werden en roemloos stierven:
ze vormen een anoniem collectief
als boevengajes!
Zèlfs als schilders
zich op de slag zelf concentreerden
en niet op de Commandant, bekeken ze het toffe tafereel nog steeds van Bóvenàf
& hielden ze zich veelmeer bezig met collectieve manoeuvres
dan met persoonlijke
gevoelens.
Neem
bijvoorbeeld ´t schilderij
dat Pieter Snayers maakte v/d Slag op de Witte Berg van november 1620:
ut schilderij toont de katholieke overwinning op ketterse protestantse rebellen i/d Dertigjarige Oorlog.
PS wilde deze overwinning gedenken door heel precies de verschillende formaties,
manoeuvres & glorieus fantastische troepenbewegingen vast te leggen!
Je kunt de verschillende eenheden, hun wapentuig en hun posities
op het slagveld heel makkelijk
onderscheiden!
Aan de ervaringen en gevoelens
v/d gewone soldaten hechtte PS veel minder belang?
Net als JJW toont ook hij ons het Slagveld van die Veldslag vanuit Olympisch Perspectief
van Goden & Koningen & geeft òns de indruk dat Oorlog
´n gigantisch schaakspel is?
Als je nog iets beter kijkt ~
waarbij je eigenlijk ´n vergrootglas nodig hebt ~
dan zie je al dat De Slag op de Witte Berg wel íets complexer in elkaar zit
dan ´n simpel spelletje schaakmat?! Wat op het eerste gezicht lijkt op geometrische abstractie
blijkt bij nader inzien te bestaan uit
bloederige gevechtsscènes!!!!!
Hier en
daar zie je zelfs al
de gezichten van individuele soldaten die rennen of vluchten,
hun geweren àfschieten of ´n vijand spietsen met hun lans! Maar al deze taferelen
ontlenen hun betekenis aan ´n functie bìnnen het grotere gehéél?! Als we ´n kanonskogel zien
die een soldaat aan stukken rijt, zíen we dat als onderdeel
v/d Grote Katholieke
Overwinning.
Als Jan Soldaat
aan protestantse zijde vecht,
dàn is z´n dood zijn verdíende lóón voor rebellie en ketterij!
Als de soldaat i/h katholieke leger vecht,
dàn is zíjn dood ´n nóbel òffer
vóór De Goede Zaak?
Als we hóger kijken,
zien we de engelen die ook
beroepsmatig hóóg bóven ´t Slagveld zweven
met ´n wit vaandel in ´t Latijn dat verklaart wàt er ìn déze vèldslag
allemaal gebeurt èn waaròm díe zó vreselijk
belangrijk was?
De Grote Blijde
Boodschap ìs dat Gòd
keizer Ferdinand II op 8 november 1620
gehòlpen heeft zijn
vijanden te
verslaan.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
25 jun 2024
47709157 ‘t Wereldberoemd Verhaal Van Goliat Lezen
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
vorige
volgende