40841 Y397 Dataïstische zendelingen proberen

QQleQ

SCEPTICI CONTINU TE OVERTUIGEN
DOOR TE WIJZEN OP DE IMMENSE VOORDELEN
VAN VRIJHEID VAN INFORMATIE!
Net zoals
kapitalisten geloven
dat alle goeds afkomstig is van economische groei,
geloven dataïsten dat alle goeds - inclusief economische groei -
afkomstig is van de vrijheid
van informatie.
Waarom
zijn de VS sneller gegroeid
dan de SU?
Omdat info
zich i/d VS vrijer kon bewegen!
Waarom zijn Amerikanen meestal gezonder,
rijker & gelukkiger dan de Iraniërs of de Nigerianen?
Dankzij de vrijheid
van info!
Àls we ´n betere
wéreld wìllen creëren, moeten
we dus wèl éérst de dáta bevrijden! We hebben al gezien dat Google
sneller ´n níeuwe epidemie kan detecteren dan de traditionele gezondheidsdiensten,
maar alleen als we het vrije toegang geven
tot de informatie die
we produceren.
Vrije datastromen
kunnen ook leiden tot minder vervuiling en afval, bv,
door ´t transportsysteem
te rationaliseren.

In 2010
overschreed ´t aantal privéauto´s op de wereld de één miljard
èn het blijft maar dóór-
groeien?
Deze auto´s vervuilen
de planeet en zorgen voor een enorme verspilling van grondstoffen, alleen al omdat ze steeds breder wegen & méér parkeerplaatsen
vereisen.
Mensen zijn
zó gewend geraakt
aan het gemak vàn privétransport dat ze niet snel meer genoegen zullen nemen
met bussen & treinen.
Vlg. dataïsten
wìllen mensen niettemin vóóràl mobiliteit & niet per se ´n eigen auto,
en ´n goed dataverwerkingssysteem kàn díe mobilitéit véél goedkoper
& efficiënter leveren.
Ik hèb een auto,
maar die staat het grootste deel van de tijd stil
op de parkeerplaats.
Op een gewone,
doordeweekse dag stap ik om vier over acht in mijn auto
en rijd dan in een halfuur naar de universiteit, waar ik m´n auto
voor de rest v/d werkdag
parkeer.
Om elf over zes
zoek ik mijn auto weer op, rijd in een half uur terug naar huis, en dàt wàs dàt.
Ik gebruik mijn auto dus máár ´n úúr
per dag.
Waaròm móet ik ´m dan óók die andere 23 uur in bezít hebben?
Wááròm
kàn er géén slìm carpoolsysteem komen dat wordt bijgehouden
door computeralgoritmen?

De computer zou wéten
dat ik om vier over acht de deur uit moet en kan de dichtstbijzijnde autonome auto sturen
òm me precies òp dàt moment
òp te pikken!
Zodra hij me
bij de universiteit heeft afgezet, is hij weer beschikbaar voor andere taken,
in plaats van alleen maar te wachten
op de parkeerplaats?!
Precies om elf over zes,
als ik ´t universiteitsgebouw verlaat, stopt er een ander communale auto voor m´n neus
òm míj naar húis te brengen!?
En op díe manier
kùnnen 50 miljoen autonome auto´s
´n miljard privéauto´s vervangen èn hebben we óók nog eens véél mìnder wégen,
bruggen, tunnels & parkeerplaatsen nodig!!!

Gestèld, natuurlijk,
dàt ik mijn privéauto òpgeef & de algoritmen al met al nu zo de kàns gééf òm atíjd te wéten
wáár ìk bèn èn wáár ìk
náártóe wil.

knipoog
02 okt 2021 - bewerkt op 07 okt 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende