40994 SH 123 Het ´Rational Choice´~ ParaDigma~~~~~
QQleQ~
HET SECULARISATIEPARADIGMA
VERTREKT VAN ´N NEGATIEF VERBAND TUSSEN RELIGIE EN MODERNITEIT:
mèt de modernisering dálen de maatschappelijke invloed
& aanhang vàn religie?!
´t Rationele keuzeparadigma
gaat echter uit v/d veronderstelling dat véle mensen te allen tijde éven religieus zijn!?
Dalingen in geregistreerde religiositeit zíjn dus slechts van ´n tíjdelijke áárd
en het gevolg van een adequaat aanbod van op hun
lauweren rustende kerken?!
Díe lúie kerken velíezen dan ook
aan aanhang èn het gàt ìn díe màrkt wordt gevuld door nieuwe,
vitaler min of meer religieuzer groepen of ´kóópvéé´? Tènzij de oudere religies zèlf revitaliseren òf met behulp v/d staat die opkomst va nieuwe religies weten te onderdrukken en ´van alle markten thuis´ die ook weten te ´con-troleren´, beheren
& ´beheersen´!
De rationele keuzebenadering van religie
spijst zich úit twéé brònnen... Ten eerste formuleert het een contrastprogramma.
Dat is af te lezen aan de belangrijkste stellingen: de religies dálen niet, maar blijven eigenlijk veeleer stabiel; pluralisme leidt niet tot secularisatie, maar ~ omdàt ´t concurrentie genereert ~ juist tot religieuze vitaliteit; sekten en niet de grote kerken vormen het ozo
vitale déél van het religieuze vèld.
De rationele keuzebenadering
hééft dùs ´n hóóg provocatief gehalte,
zeker voor de Europeanen!
De tweede bron
is de algemene ´rational choice´-theorie.
Ontstaan rond 1900 i/d economische wetenschappen heeft de rationele keuzebenadering
vanaf de jaren ´70 ´n grote òpgang gekend in de sociale wetenschappen. Met verpletterend overwicht domineert ´t paradigma ´t héle terrein v/d psychologische, sociale & economische
wetenschappen in de USA, in ieder geval
sinds de tachtiger jaren?
Mèt zó´n hausse kòn ´t niet uitblijven
dat de benadering uiteindelijk ook voor ´t deelterrein
van de religie uitgewerkt werd!
Omdat rationele keuze als basisidee
bij religie nog niet zó voor de hand làg, gebeurde dàt láter dan bv. v/d politiek
of de vrije tijd?!
Deze ´religious economy´-benadering (of ´religieuze markt´-theorie) werd pas i/d jaren ´70 & ´80 ontwikkeld.
Dé grote doorbraak kwam begin jaren ´90 onder impuls v/h leidende trio Stark, Finke & Iannaccone.
´t ´Rational Choice´-paradigma i/h algemeen geniet ook in EU wel wat aanhang, zeker @NL?!
De toepassing op religie door Stark & de zijnen kan daarentegen op ´t Oude Continent {nog}
maar òp ´weinig´ aanhangers rekenen?
We sullen scene!
Assuteffekan
... ja, dàn...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende