41005SH27In hun ijver om ´t secularisatieparadigma
QQleQ
TE BEKAMPEN,
OVERWAARDEREN STARK & DE ZIJNEN
DE VELE SEKTEN & ONDERWAARDEREN ZIJ DE POTENTIE
V/D GROTE KERKEN.
Sèkten staan
in ´t middelpunt:
ze zijn vitaal en vééléisend, zíj gróeien?!
De grote kerken daarentegen zouden noodzakelijkerwijze allang op de terugweg zijn:
mèt vele bérelauwe gelovigen, overal een megabureaucratie
en een ¨luie klerikale elite¨ luiden
per definitie ´t Vervàl in!?
Dàt is
natuurlijk wel
´n zeer onevenwichtige voorstelling van zaken.
Als kleinere organisaties & beweeglijker bewegingen
zijn sekten veel kwetsbaarder dan ´gewone kerken´ ~ vandaar ook dat veel ervan bij ´n leiderschapscrisis kopje onder gaan ~ De groei van sekten is ook zelf-limitatief:
slechts wanneer zij er na een sektarische aanvangsfase
in slagen òm méér ´kerk´ te worden, is ´t mogelijk
òm vèrder te blijven
groeien?
De meeste mensen
vinden de ´zware eisen´ van sekten immers
te hóóg! Omgekeerd beschikken de grote kerken over
veel meer mìddelen (waaronder contacten met de maatschappelijke elites},
´n díeper marktpenetratie & ietwat vlotter toegankelijkheid?
Mits goed ingezet kunnen groter kerken dáárméé
hùn positie behouden & zelfs dóór-
groeien!
In ´n
vrije economische markt,
die de rationele keuzetheoretici zo lief is,
zijn er toch ook bloeiende multinationals & i/d politieke markt
maken de grote, oude partijen toch vaak nog altijd weer steeds de dienst uit...
Waarom zou ´n grote kerk dan per definitie ònmógelijk moeten zijn?
De rationele keuzebenadering biedt enkel ´n theorie van verval
v/d grote kerken & ziet systematisch potentiële sterkten
over het hoofd!
Al deze
bedenkingen komen nu in feite neer
op één fundamentele zwakheid v/d ´rational choice´-
benadering van religie zoals al uitgewerkt via Stark & de zijnen,
tenminste tot nú tóe: de onderwaardering v/d tijd,
van de context & overtuigingen.....
´t Accent
ligt éénzijdig
op de rationele keuzes
van individuen & organisaties.
Er ìs echter geen ´punt nul´, maar ´n niet òp te hèffen circulariteit
tùssen kéuze, context & overtuiging. RS & de zijnen stelden ´t vóór alsof er
door dé héle geschíedenis héén maar slechts
één optimale, rationele keuze zou zijn,
nl. die voor strikte
religie!
Waarom
wéigert ´t overgrote deel v/d bevolking
zo òm lìd te wòrden vàn ´n sèkte? En waaròm zijn sekten
in voormoderne tijden uitzonderlijker dan nu? Dit laatste kan alleen verklaard worden
door ´n verandering v/d context! De moderniteit geeft strikte groeperingen
inderdaad veel meer mogelijkheden
òm zich te ontplooien...
Zoveel diverse ´heidenen´,
hindoes, boeddhisten, joden, christenen,
moslims, chinezen & ´ontelbare´ andere ´oerbewegingen´,
ontelbare goden, godinnen, geesten, tempels, Mééster(e)s{sen}?
Goeroes, bodhisatva´s, rabbi´s, priesters, voorzangers, predikers,
titels, dogma´s, hemel &
hel in je vèl
.....
We kunnen dus beter
vertrekken vanuit de veranderende historische context
die tot steeds weer nieuwe religieuze wijzigingen
& innovaties aanzet!
De context
v/d moderniteit
is niet neutraal, maar constitutief,
al hééft de rationele keuzebenadering haar verdiensten:
de ´reli-eco´-benadering màg dan in taltijke opzichten onbevredigend lijken te blijven,
zij is uiterst nuttig òm de gebruikelijke & àl té vanzelfsprekende dènkschema´s
die wij - zeker hier @EU - hanteren,
in vraag te stellen?
Zij fungeert
dus ´n beetje als
een storm die het stof van vele jaren
wegblaast en de hemel uitwat ruimer,
veelzijdiger & humanistischer
uit- en òpklaart.
Tikkeltje
taaier, verschillender,
tevredener, wisselvalliger, gevoeliger,
verbindender, universeler
& ´cooler´
.....
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende