41007SH28 Positief gesproken: twee aandachtspunten

QQleQ

TEN EERSTE:
individuen en groepen handelen niet irrationeel,
zijn niet louter verlengstukken van de context, ´t zijn geen sociale robotten of kuddedieren meer,
maar hebben, integendeel, hun belangen en behoefte aan bewegingsruimte!

We interpreteren steeds weer op intelligente wijze de context en spelen er creatief op in?

Ten tweede: de ´rational choice´-theorieën hebben wel degelijk cruciale ontwikkelingen
in de religieuze moderniteit aangekaart: de omvorming van het religieuze veld tot ´n religieuze markt, toegenomen concurrentie tussen religieuze stromingen, de gestegen ontplooiingsmogelijkheden
voor sekten, gekten & afwijkende groeperingen,
´t keuzegedrag van de individuen?!

Al deze ideeën moeten meegenomen gaan blijven worden in ´n theorie
over religie, kerken & partijen i/d ´moderniteit´!?

SH wil onderstrepen
dat die zojuist geformuleerde tegenwerpingen ´t ´religieus economy´-paradigma
als dusdanig niet ontkrachten, maar ons wel wijzen op ´n aantal zwakke plekken i/d theorie
zoals ze tot nu toe door RS & de zijnen uitgewerkt werd.


´n Complexer benadering die meer aandacht heeft voor de contextafhankelijkheid,
voor de vele rationele wijzen waarop eenzelfde context verwerkt kan worden & voor ´t verschil tussen zogenaamde vóór-moderne èn moderne samenlevingen, lijkt nu zonder meer mógelijk?


Ook wij zijn allen op eigen wijze ´rationele keuzetheoretici´![]

Kortom: de golven van ons bewustwordingsmogelijkheden duurden wel degelijk talloze millennia, eeuwen, jaren, maanden, weken, dagen & ´uren´, minuten, seconden tussen ´t gebruik van onze werktuigen, samenlevingsvormen, kunstuitingen & ontdekkingsreizen?!

Vandaar dit zo genaamde ´invisible religion´- of spiritualiteitsparadigma!?

´t Stelt dat de moderne samenleving, & dan al met al vóóràl de ´geavanceerde moderniteit van na 1960, nieuwe religie genereert van ´n heel ander type dan in ´t verleden, ´n weinig geïnstitutionaliseerde religie die op het individu en z´n individuele religieuze ervaring
gericht is...

´n Algemeen aanvaarde benaming voor dit paradigma is er nog niet;
namen die nu al min of meer bekend zijn: ´invisible religion´, buitenkerkelijke religiositeit,
alternatieve religie/vernieuwde spiritualiteit?
Vandaar ook die babylonische spraakverwarringen als ´t gaat om paradijs, ´g d´, wet & onze ´zingevingen´ aan ´t nog gedeeltelijk
´onbekende´,,,
07 nov 2021 - bewerkt op 15 nov 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende