41025 sh31 In Navolging Van TL Verkiezen Vélen Het
QQleQ
´T BREDER ZINGEVINGS-
SYSTEEM BOVEN ORTHODOX GEDOE?!
SOMMIGEN ONTWAREN ZELFS HEUSE ´SPIRITUAL REVOLUTIONS´
die religie en religies als een vroeger - nú àls té geïnstitutionaliseerd ervaren - vòrm àchterlaat
ten voordele van individuele
spiritualiteit!?
Kortom,
er ìs de laatste decennia
veel onderzoek gedaan naar nieuwe vormen van religiositeit,
maar zònder tot een schoolvorming of zelfs maar
minimale overéénstemming inzake terminologie,
theorie of empirische aanpak
te leiden?!
Toch
zijn er enkele basisstellingen te noemen
die door de meeste vertegenwoordigers v/h spiritualiteitsparadigma
gedeeld worden?
{1} Sinds
de jaren ´60
maakt religie ´n wending naar ´t subject (´subjective turn´!
Die subjectieve ervaring van religie - spiritualiteit genoemd - staat nú op de voorgrond
& allang níet méér ´n kerkelijke normering, organisatie
& integratie...
{2} De individuen
harken voor zichzèlf
´n mìx van religieuze ingrediënten bijéén. Deze praktijk
staat bekend als syncretisme of bricolage?!!
Zij resulteert in ´do-it-yourself-religion´ &
´religie à la carte´...
{3} Religie
wordt zeer breed opgevat.
Niet alleen de hoge transcendenties als ¨G d¨ of ´nirvana´, maar óók
de intermediaire èn minimale transcen-denties tèllen; kortom, àlles wàt maar voor mensen héilig ìs -
in de eerste plaats ´zèlf´, maar óók gezìn & gezondheid, voetbal, werk, kerk & z(w)èrk?
Er zóu ´n evolutie zijn van hoge naar intermediaire & minimale
transcendenties!
{4} ´Invisible religion´
is slechts zwak geïnstitutionaliseerd.
Dóór de nadruk òp ´t subject zijn de organisaties meestal klein & wankel,
zonder exclusieve binding v/h cliënteel... ´t Zijn meestal centra, winkels, netwerken,
individuele goeroes, kleine groepjes! ´t Zijn eerder aanbieders
van religieuze wáren dàn
lédenorganisaties?!
{5} ´Invisible religion´
is weinig gedifferentieerd,
zowel ten aanzien van ´n andere religie
als ten aanzien van buiten-religieuze domeinen als economie, therapie of ontspanning!?
´t Lóópt óveràl dóórhéén... Met behulp van dergelijke stellingen probeert men dus
de nieuwe vormen v/d spiritualiteit ´in kaart te brengen´!
´t Verwondert ons dus niet meer dat men ´t ontzettend
moeilijk hééft om déze véélvòrmige ´invisible
religion(s)´ zichtbaar
te maken.
Vandaar
dat sommige auteurs proberen
via conceptuele & filosofische analyses
´t fenomeen te verhelderen. Weer anderen gebruiken
kwalitatieve methoden zoals uitgebreide diepte-interviews
of participerende observatie òm de logica van bricolerende individuen of
één of andere nieuwe religieuze vorm
van beweging
te vatten?!
Tevens
werden er enkele pogingen
ondernomen tot het verzamelen van kwantitatieve
gegevens inzake de verspreiding van deze
´alternatieve´ ideeën & praktijken,
met tegengestelde
conclusies.
´n Enquête
v/h NSC Planbureau s
telt al met al nu zo dat de meeste alternatieve bewgeingen
& paraculturele zaken bij de NL-bevolking weliswaar ´n ruime bekendheid genieten,
maar dat ze heel wat minder geloofd & dus nog maar nauwelijks ècht in de praktijk gebracht zijn geworden? Van ´n radicale culturele omwenteling is daarom voorlopig
nog geen sprake!
Religion is
giving way to spirituality?
´t Aantal mensen dat zich nog tot kerken richt,
slinkt zienderogen terwijl ´t aantal van buitenkerkelijke spiritualiteit
sinds de zestiger jaren v/d vorige eeuw stijgt! Nu zouden beide vormen
al ongeveer even groot zijn geworden? Men gelooft deswege dat die nieuwere spi-
ritualiteit reeds in de zeer nabije toekomst
de oudere religies zal gaan blijven
´overvleugelen´
......
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende