41029SH32 ´t SPiritualiteitSParadigma WorSTelt Met
QQleQ
TWEE FUNDAMENTELE PROBLEMEN!
Ten eerste is ´invisible religion´
´n beetje zoals ´t woestijnzand dat door de vingers glijdt?
Deze vormen van religie zijn zó veelvormig, ònbepaald en persoonsgebonden dat ´t uiterst moeilijk is
om hèn wetenschappelijk te fixeren! De geschetste universele problemen - terminologische ´overkill´, theoretische divergenties & empirische ongrijpbaarheid -
zijn daarvan een gevolg?
Niettemin is er toch veel vooruitgang geboekt
sinds het kleine en nog steeds onovertroffen boekje van TL uit ´67...
Ten tweede heeft ´t SP ´n beperkte reikwijdte? ´t Richt de schijnwerpers op één -
zij het véél-vormige - vorm van religie: de weinig
geïnstitutionaliseerde religie...
´t Neemt slechts de recentste evolutie
van religie in het vizier, de jaren na de Tweede Wereldoorlog en na 1960...
Èn ´t gaat uitsluitend over ontwikkelingen in ´t Westen? Zoals ´t secularisatieparadigma,
maar anders dan het rationele keuzeparadigma hàndelt het dus slechts
over ´n deelterrein vàn religie!
Deze focus is legitiem.
De opkomst van religieuze vormen die sterk vanuit de individuele ervaring worden aangestuurd,
is nu eenmaal een belangrijke religieuze ontwikkeling
v/d LaatSte Decennia!
Met zó´n focus kun je echter
geen uitspraken doen over de Globale Evolutie van Religie i/d moderniteit sinds 1750/1800 laat staan van religie vóór de moderniteit? En al evenmin zegt ´t veel over de evolutie v/d meer geïnstitutionaliseerde vormen
van religie i/d moderniteit!
Evenals het SP
vertrekt het religieuze moderniteits-paradigma v/d idee dàt óók de moderne Níeuwe Religie voortbrengt?! Z´n oogmerk ìs àlle religie - óók de oude, geïnstitutionaliseerde wòrdt níeuw - èn
de hele moderniteit, níet ènkel de jaren ná ´60. ´t Religieus moderniseringsparadigma
is sterk historisch georiënteerd.
De basisidee laat zich als volgt samenvatten:
indien de moderne samenlevingen ná de jagers-/verzamelaars-culturen & de agrarische samenlevingen ´n derde, historisch nieuwe maatschappijvorm zijn, dàn ondergáát religie, zoals de rest v/d samenleving, ´n vergelijkbare grote transformatie!
Zoals de economie
met de industrialisatie & de groei v/d monetaire economie ´n economische modernisering doormaakt, zoals de politiek met de groei van gebureaucratiseerde, nationale & {veelal} democratische staten ´n politieke modernisering doorloopt, zó verandert óók religie in ´n langdurig proces
van religieuze modernisering!
Als met de moderne samenleving
immers alles tot in de laatste poriën overhóóp gehááld & op nieuwe grònd gesteld wordt,
dan is dat ook bij religie het geval?!!
´t Religieuze moderniseringsparadigma
bekijkt àlle religie i/d moderniteit, met inbegrip van de ogenschijnlijk oude religies,
dus als product vàn díe móderniteit! Anders uitgedrukt:
de moderniteit ìs religiogéén, GENEREERT RELIGIE, zoals
vroegere maatschappijen dat
ìn hùn tijd deden.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
-
O
01 jan 2024
45972/89 Herodes, bang dat zijn einde dat naderde
-
O
01 jan 2024
45971 Slimme Vos Herodes, Inmiddels Midden Zestig
vorige
volgende