41067 SH 41 Steeds ìs religieuze activiteit àldus?
QQleQ []
OOK EEN HACHELIJKE ONDERNEMING:
HET KAN LÙKKEN, MAAR OOK MÌSLUKKEN!
Vanuit het antithesedenken en het secularisatieparadigma
lag díe uitslag al a priori vast: slechts áán de moderniteit aangepaste,
liberale religie kon - zij ´t met moeite - nog lùkken,
de rèst móest wel
mislukken?
Het religieus
moderniseringsparadigma
laat een dergelijke generieke verkláring níet meer toe!
Men dient van èlk gevàl afzonderlijk te specificeren
waaròm íets lùkt of mìslùkt.
Om ´t concreet te maken:
de secularisatie in Europa is geen gevolg van de moderniteit op zich,
maar van de specifieke moeilijkheden waarin de grote Europese kerken
terechtkwamen in de overgang
naar de geavanceerde
moderniteit.
In de geschiedenis
van de laatste 3000 jaar
volgen maatschappijformaties
van de geavanceerde agrarische civilisaties,
de vroegmoderne tijd, de industriële
en de geavanceerde
elkaar òp!
Vanuit
het adagio
´elke maatschappijformatie haar religie´
geeft dat drie ´hoofddelen´? Ten eerste de dynamiek
van religie en de opgang van grote wereldreligies
in de geavanceerde agrarische
civilisaties.
Vervolgens
de grote transformatie die religie en de religies
ondergaan bij de overgang naar
en intrede in onze
moderniteit.
Ten eerste
een analyse van de evolutie
van de laatste decennia vanuit de idee dat de moderniteit -
en dus ook religie - in een nieuwe fase getreden is. In elk deel gaat het om
de nauwe relatie tussen een historische maatschappijformatie
en de positie, vormgeving en dynamiek
van religie ìn dàt
tijdvak?!
Ten tweede
wordt betoogd
dàt wereldreligies slechts kònden òntstaan èn doorgroeien
ìn geavanceerde agrarische civilisaties. Déze religies zijn zeer nauw verweven met de structuur
van agrarische civilisaties - de alliantie van politiek en religie en de hiërarchische opdeling in een kleine elitaire stand tegenover de rest
van de bevolking?
Met de overgang
v/d agrarische civilisaties naar de moderniteit
voltrekt zich i/d wereldgeschiedenis ´n breuk v/d eerste orde,
´n omwenteling die enkel te vergelijken is met die andere grote overgang,
die van jagers-/verzamelaarsculturen náár agrarische samenlevingen. Àlles verandert fundamenteel
èn dùs óók religie! Óók de wereldreligies die ´n overgang zonder moeite - & dàt ìs historisch
´n merkwaardigheid! - overleven, nemen ´n
nieuwe gedaante aan.
De these van The Great
Transformation {Polanyi}
of van ´The great Western Transformation´
{Hodgson} & de gevolgen daarvan voor religie vormen ´t onderwerp v/d ´rest´?
Maar ook de moderniteit zèlf kènt al wel perioden van diepgaande transformatie.
Recente ontwikkelingen & religieuze trends worden dan dus ook veel begrijpelijker
wanneer we blijven uitgaan van ´n nieuwe overgang
sinds de jaren ´60´v/d
vorige eeuw!
Zij brengt ons
zoals we hopelijk zullen kunnen aantonen,
in ´n nieuwe fase v/d moderniteit - & in ´n grondig
vernieuwd religieus
landschap?
Gezin,
onderwijs, religie,
kunst, wetenschap, economie,
politiek, bijgeloof & consumentisme!
Zonder verband geen verstand, gevoel,
kunst, geneeskunde, creativiteit,
rechtvaardigheid, zingeving
& ´liefde´?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende