41134 SH64 In vergelijking met de schijnbaar
QQleQ
PLOTSELINGE
AXIALE DOORBRAAK BIJ GROTE GODSDIENSTSTICHTERS DUURDE DÌT AXIALISERINGSPROCES VAN HERVORMING EN VERNIEUWING ONTZETTEND LANG,
MÉÉR DÀN EEN MILLENNIUM!
Maar uiteindelijk wist deze grondig vernieuwde religie -
die we van dàn àf als hindoeïsme kunnen aanduiden - zich vanaf de 2de eeuw na Chr.
en vooral vanaf de Gupta-dynastie {320-535} opnieuw sterker te doen gelden en o.a. ´t boeddhisme
als hegemoniale religie terug te dringen?
´t Hindoeïsme is sindsdien gekenmerkt door z´n opvallend vermogen om andere religies als manifestaties v/h duizendpotig hindoeïsme te integreren. Hiermee samenhangend lijkt ´t hindoeïsme,
ten derde, veel meer een groep van met elkaar verbonden èn elkaar soms tegensprekende religies binnen ´n zèlfde culturele ruimte te vormen dan één, weliswaar intern gevarieerde religie zoals ´t christendom of de islam.
Men onderscheidde binnen ´t hindoeïsme 5 componenten:
de brahmanen, de ascetische bewegingen, de tribala, vòlks- & ´bhakti´-religies (de laatsten richten zich op devotionele verering van ´n god).
Al rond ´t jaar 1000 beschouwden ´bhakti´-religies als de Vishnu- & Shiva-religies in Zuid-India
zichzelf als zelfstandige religies, althans in sommige geschriften, èn waren ze gevaarlijke concurrenten van de brahmaanse, ascetische & ´bhakti´-bewegingen zowel concurrentie om hegemonie woedde als associaties met boven- & onderschikkingen tot stand kwamen?
De brahmanen vormden vanàf ´t begìn hèt centrum van deze hindoeïstische ruimte & behielden uiteindelijk óók ´t óverwicht!
Maar ´t had ook anders kunnen lopen.
Tegelijkertijd profileerden enkele religies zoals boeddhisme & jaïnisme èn de latere importreligies zoroastrisme & islam zich nadrukkelijk als niet-hindoeïstisch!
In ieder geval belette deze interne heterogeniteit ´t hindoeïsme niet niet in geheel India & Zuidoost-Azië, tot in Indonesië, verspreid te raken.
´t Hìndoeïsme maakt als limietgeval duidelijk dat religies géén monolithische gehelen zijn & ze soms moeilijk als ´n zelfstandige religie te identificeren en van andere religies te onderscheiden zijn in migratielanden?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46003 DorpsLeven Ploegen/Zaaien Zorgen OogstFeest
-
O
07 jan 2024
46002 Belasting Heffen Inkomst Uitgaaf Straf Slaaf
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
vorige
volgende