41157 SH82 Van oudsher, allang vóór de spiltijd, ~

QQleQ

HADDEN RELIGIES IN DAT PROCES
EEN GROOT AANDEEL!

Slavernij bestaat daarom
dus ook nú nòg: verdéél èn héérs?
Met ´t uitdijen van de civilisaties over steeds groter gebieden ~
vergelijk de kleine Sumerisch-Akkadische & AeGYPTische rijken van vóór 1500 BC met de gigantische oppervlakten die latere Perzische, Chinese & Romeinse rijken bestreken ~ steeg de betekenis v/d translokale culturele krachtcentrales die alle grote axiale religies waren,
voor de vorming van civilisaties!

´t Bewijs leveren Europa en India,
twee subcontinentale civilisaties zonder duurzame politieke eenheid, maar wèl met machtige wereldreligies. Of al die soorten slaven in talloze landen vóór, tijdens èn na de Europese handel in de ´tot slaaf gemaakte´ slachtoffers van stammenoorlogen en wat al niet, via Afrika, Arabia,
Amerika, Australia & Tasmania etceterara....

Blijkbaar draait ´t
vooral om de nabijheid van politieke grootmachten,
buurvolken & hun handelswegen?!!

In feite waren er in geavanceerde agrarische civilisaties
slechts twee toonaangevende, bovenlokale zgn. grootmachten actief: politieke èn religieuze rijken? Elites van beide rijken hadden onvermijdelijk dus zo al heel veel met elkaar te maken!
De relaties tussen beide wàs váák náuw, zelfs symbiotisch van aard
èn blééf tegelijk tòch stééds doortrokken
van onderhuidse spanningen.

Om te beginnen
waren de beide elites elkaar in sociaal opzicht zeer nabij? Zij waren beide gering in getal!
Ze leefden beide als geprivilegieerde groepen vàn
de diverse ´afdrachten´
v/d bevolking.

Beide gaven zij leiding
aan ´hun´ civilisatie & werden zij
geconfronteerd mèt gelijkaardige problemen van bestuur & gezagsuitoefening! De ondergang van ´n bepaalde politieke elite betekende gewoonlijk
óók een slechte tijd voor
de religieuze elite?

In het christendom werden,
zo mogelijk, de hogere politieke èn religieuze functies zelfs beklééd dóór dezelfde families. I/d Middeleeuwen was ´t in Europa ´n adellijk ideaal dat de oudste zoon de vader opvolgde & de tweede zoon tot de ´hogere clerus´ dóórstóótte.

Weliswaar bleef het christendom tévens - indachtig zijn egalitaire bezieling dàt àlle mènsen {eigenlijk} gelijkzijn voor ¨G d¨ - hèt belangrijkste kanaal van sociale stijging voor talentrijke & ambitieuze telgen uit éénvoudiger milieus, zoals voor de abt Suger (1081-1151) die kanselier voor de Franse koning werd & bouwheer v/d gotische Saint-Denis, de begraafplaats van de Franse koningen, nabij Parijs. De (hogere) adel bleef deze ´wonderboys´ echter
argwanend bejegenen...

Zij zagen de ideale samenwerking
tussen troon & altaar eerder belichaamd i/d rolverdeling tussen Otto I, keizer v/h Duitse rijk van 936 tot 973, & z´n broer Bruno, die van 953 tot 961 als aartsbisschop van Köln
´t geestelijk hoofd v/h Rijk wàs!?


De nabijheid op sociaal vlak
werd ondersteund & versterkt door ´t weder-zijds nùt dàt beide partijen úit
hùn samenwerking konden
blijven halen?

De politieke heersers
hadden de religieuze legitimering broodnodig, ten eerste als aanvulling op
èn rechtvaardiging van een veelvuldiger inzet van geweld èn, ten tweede,
als scheidsrechter bij betwiste erfopvolgingen, ´n pláág zowel
i/d grote rijken als i/d lagere rangen
v/d aristocratie.

Bijna altijd waren politieke heersers
voor het bestuur van hun rijk aangewezen òp solide culturele infrastructuur
v/d grote religies {geletterde klerken,
rechtskennis enz.} ...

Omgekeerd
keken de religieuze leiders úit naar zowèl militaire,
financiële als materiële steun van
de politieke macht!

Zonder ´n minimaal gedoogbeleid
wàs èlk religieus optreden sowieso
tot ´n mislukken gedoemd?

Voortdurend op hun hoede
voor mogelijke bedreigingen van hun macht,
aarzelden kleine zowèl als grote machthebbers niet òm drastisch
èn mèt gewèld op te treden
& in te blijven grijpen...

boos
10 dec 2021 - bewerkt op 19 dec 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende