41159 SH 84 Er was echter ook een keerzijde
QQleQ
HOEZEER ZE OP ELKAAR AANGEWEZEN WAREN,
AXIALE RELIGIE EN POLITIEK VIELEN NIET SAMEN?!
Axiale religies en politieke elites waren ook concurrenten van elkaar, die vanuit verschillende machtsbronnen ~ het woord en het zwaard ~ hùn màcht opbouwden.
De macht van de ene werd dus steeds bedreigd door de andere.
De politieke machthebbers probeerden de autonomie van religieuze elites te kortwieken en hun invloed en prestige voor eigen doeleinden te gebruiken.
Omgekeerd trachtten religieuze elites politieke heersers naar hun smaak te boetseren.
Bijna altijd behielden beide grootmachten een gedeeltelijke onafhankelijkheid en was het resultaat ´n hechte, doch conflictueuze vervlechting.
´n Voorbeeld is de investituurstrijd die de keizer v/h Duitse rijk & de paus van de 11de tot de 13de eeuw uitvochten.
Strijdpunt was de vraag òf de paus de keizer met ´t ambtsgezag kon bevestigen, dan wel of de keizer de bisschoppen en de paus zèlf mocht aanduiden.
Uiteindelijk aanvaardden beide partijen de zeggenschap van èlk óver hùn éigen terrein.
De islamitische wereld kent ´n gelijkaardige spanning, hier tussen de kaliefen & de ´ulama´ {schrift- & wetsgeleerden}, èn ´n gelijkaardige oplossing, de onderscheiding ~ niet de scheiding ~ van beide sferen?
De kalief zag zich als opvolger v/d profeet Mohammed als politiek leider tevens verantwoordelijk voor ´t welzijn v/d islam.....
Maar het waren de ´ulama´ die zich als de eigenlijke bewaarders van hèt gelóóf beschouwden.
Ze aarzelden niet verzèt áán te tekenen wanneer zij meenden dat de wereldlijke neiging in haar plichten tekortschoot, in het bijzonder wanneer de islam in hun ogen ondergeschikt gemáákt werd aan louter politieke doeleinden.
Zelfs in het confucianisme dat zozéér met de keizerlijke macht verweven was, kwamen confuciaanse geleerden, gedreven door de hoge idealen van hun leer, soms frontaal in botsing met de Chinese keizer, zoals op het einde v/d Handynastie (2de eeuw AD) & tijdens de Manchudynastie (17de - 20ste eeuw)....
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende