41195 SH 99/4. In tegenstelling tot de vooraxiale
QQleQ
RELIGIES
GROEIEN DE AXIALE, HEGEMONIALE RELIGIES
IN HUN STAMCIVILISATIES ÚIT TOT CIVILISATIE- EN
CULTUURBEPALENDE
KRACHTEN!?
Dàt is mogelijk
omdat axiale religies
ideologisch en organisatorisch zelfstandig zijn ten aanzien van
de militair-politieke elites en dus vanuit hun religieuze machtsbasis de maatschappij
naar hùn bééld proberen te kneden en
trachten òm te
vormen?!
Dáár
waar zij over zeer lange
perioden hegemoniaal waren,
is dit ook meestal gelukt. Dàt geldt in ´t bijzonder in die civilisaties
waar niet alleen de militair-politieke elite vanuit ´n gemeenschappelijk geloof nòg
sterker geïntegreerd geraakte, maar tevens ´t ´gewone volk´ & de ´heersende stand´
mèt elkander verbònden werden in ´n gemeenschappelijke religieuze cultuur
{zoals christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme}!?
5. Wéreldreligies
groeien i/d agrarische civilisaties
èn óók nog i/d beginnende moderniteit làngzaam
máár gestáág?! Zij verdringen zó hun vooraxiale voorgangers
èn hun minder fortuinlijke axiale concurrenten. ´n Beperkt aantal axiale religies -
´n aantal kandidaat-wereldreligies wordt ook in de kiem gesmoord of verdwijnt nadien weer -
werkt zich zó òp tòt de dominante religies op wereldvlak. Wat vele axiale religies
in potentie bezaten, namelijk wereldreligie te zijn, wordt slechts bij enkele
realiteit. ´n ¨Grote Óvergang¨: náár dé moderniteit & dé modernisering van religie! I/h vorige
deel werd aldus nagegaan hóe religie - & dat gold i/h bijzonder de wereldreligies - ingebed was
in vóór-moderne samenlevingen èn zich ìn díe sociale context kòn ontplóóien? In dìt deel beschrijven
we de fun-damentele gedaanteverwisseling die ´t religieuze vèld, de (wereld)religies & de individuele religiositeit ondergingen mèt de óvergang
náár de moderniteit!
De àlgehéle modernisering
v/d samenleving drukt zich immers ook úit
ìn díepgaande religieuze moderniseringsprocessen...
Wíj moeten ons hierbij nu
behoudens ènkele verwijzingen meestal beperken
tot de modernisering ´ìn
het Wèsten´?!
Dáár
zijn twee redenen voor:
ten eerste
is m´n kennis v/d (religieuze)
moderniseringsprocessen i/d níet-
westerse wereld onvoldoende.
Voor zovèr ik kan zien,
zijn er hierover nog geen overzichtsstudies verschenen?
Hoogstens zijn er
enkele áánzetten waarop i/d toekomst
vèrdergebouwd kàn wòrden, bv. de trends i/d islam tot ´scriptualisering´
& mondialisering & de idee van ´n ´protestants boeddhisme´ {zie:
R. Gombrich, 1988:
172 e.v.}.
De tweede reden
is van substantiële
aard.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
-
O
01 jan 2024
45972/89 Herodes, bang dat zijn einde dat naderde
-
O
01 jan 2024
45971 Slimme Vos Herodes, Inmiddels Midden Zestig
-
O
31 dec 2023
45970 De Strijd Om Opvolging Tegen Het Einde Van
-
O
31 dec 2023
45969 De Nalatenschap Van Herodes?
-
O
31 dec 2023
45968Vlg. Flavius Josephus ‘bemoeide hij zich niet
vorige
volgende