41204SH106Op Microniveau Is Moderniteit Gekenmerkt

QQleQ
DOOR ´N VERGAANDE INDIVIDUALISERING?
Mensen krijgen nu als individueel persoon verantwoordelijkheid toegeschreven/-geschoven
om elk op een eigen manier selectief te gaan participeren i/d organisaties, in ´n bovenlokale cultuur
en i/d functioneel gedifferentieerde subsystemen
v/d moderne maatschappij!
In de omschrijving van wàt individualisering is,
moeten we echter oppassen voor clichés. Zoals de vele legenden,
riddersagen & heiligenlevens bewijzen, keek men vroeger ook al evenzéér òp naar sterke,
succesrijke of extreem tragische
individuen?
Individualisering als trend
in onze moderniteit heeft dus niets van doen met ´n toename van sterke persoonlijkheden!
Evenmin is het zo dat vóór-moderne mensen willoos op de automatische piloot van tradities vlogen.
Ze leefden, integendeel, al met mìnder régels dan wíj. Verder verheft òf verloedert individualisering ´t individu niet. En zeker is individualisering
geen individuele zaak!
´t Ìs in tegendeel ´n collectief kader
waarin personen zich in onze tijd willens nillens móeten léren bewégen.
De huidige samenleving herbergt immers tal van situaties die persónen ten individuele titel tòt kéuzes dwingen {beroep, levens- of huwelijkspartners, woonplaats, religie
& dergelijke etceteraras}?!!
Tegelijk zorgen onze geletterheid,
de transport- & communicatiemedia èn de algemene evolutie vàn ònze cultuur ervoor
dat we minder gebonden zijn aan familie, geboortegrond & ´n vóór-gegeven cultuur ervoor dat we dùs úit méér òpties kùnnen
kíezen?
Tenslotte accentueert
de met al deze ontwikkelingen gepaard gaande drang naar introspectie
extra de individualiseringstrend! We staan aldus voor de modernisering vàn religie èn de wéreldreligies. Functionele differentiatie op macroniveau, ´formele´ verenigingen en organisaties op mesoniveau
èn individualisering op microniveau beschouwt ´SH´ àls dé individuele trekken v/d moderniteit
ìn de véle moderniteiten.
Zoals religie voorheen getekend was
door de structuur van agrarische civilisaties,
zó néémt zij nú vanuit die nieuwe kaders gestalten aan.
Alleen laten de grote veranderingen die voor religie in deze grote overgang naar de moderniteit geïmpliceerd liggen, nu níet meer zó làng òp zich wàchten àls
ná de agrarische revolutie?
Tóen dúúrde het nog wel millennia
vooraleer zich archaïsche religies met talloze priesterkasten & nòg later axiale religies úitkristalliseerden! I/d moderniteit verandert alles veel sneller & zijn dùs óók de gevolgen v/d tweede grote overgang snèller zìchtbaar.
Ter staving
kunnen we verwijzen naar twee andere domeinen,
de economie & de politiek, omdat hier de these vàn ´n groter óvergang algemeen aanváárd wordt? Moderne, op recht gebaseerde & in de nationale staten opererende politiek waarbij de héle bevolking permanent betrokken wordt, verloopt anders dan i/d voor-moderne, op exclusieve rechten
van een heersende stand stoelende
politieke systemen.
De moderne geldeconomie
die functioneert in ´n competitieve markt vàn kapitaal èn bedríjven
heeft evenmin veel gemeen met de voor-moderne, op zèlfvoorzíening enerzijds & op handel in & van luxe & enkele basisgoederen anderzijds georiënteerde agrarische
& ambachtelijke economie!
Zou vóórmodèrne religie dan niet fundamenteel verschillen van moderne religie?
Zoals de overgang van agraria naar de moderniteit onderzocht wordt voor ´t politieke domein
& voor de economie, zó dient dit nu ook te gebeuren
voor ´t religieuze domein!
De opgave waarvoor we ons aldus
geplaatst zien, laat zich zó nú dan omschrijven:
we hebben laten zien hóe religie in geavanceerde agrarische civilisaties gestalte kreeg -
i/h bijzonder dóór de dynamiek vàn axiale
& hegemoniale religies.
Op dezelfde wijze
dienen de logica & de dynamiek van religie
ìn èn vànúit de moderniteit in kaart worden gebracht?
Vervolgens zullen we verder kunnen
ingaan op de ontwikkelingen
ná 1960!
De belangrijkste veranderingen
beschreven inzake modernisering o/d lange termijn?
Wàt veràndert er inzake religie met de overgang van agraria via de moderniteit
ten aanzien van onze ruimtevaart èn de eveneens kolossale ´permanente´
droomduik ìn ons bréin?
Wèlke diepgaande transformaties
doen zich dàn vóór!
Nòg duidelijker dan tot nu aan toe
zullen we daarbij drie niveaus vàn religie onderscheiden?
Ten eerste ´t macroniveau v/h religieuze veld in z´n gehéél & situationering i/d moderne maatschappij! Ten tweede ´t mesoniveau v/d religie & ten derde ´t microniveau
v/d individuele persoon?!

Bijzondere aandacht gáát uiteraard náár dé wereldreligies:
hóe ìs ´t te verklaren dat zíj zó vlòt déze gróte óvergang hèbben kùnnen verwèrken?
Voor de ouwe Mòr begon ´ut´ blijkbaar zo dus al vèr vóór WO I, grootouders, ouders, twintiger/dertiger jaren, WO II, Erika, Vledder e.d., Assen, Arnhem, Amsterdam, Antwerpen, Po~delta, Parma, Bologna, Bari, Brindisi, Patras, Korinthe, Athene, Cyprus & al wat daarop volgde in Katamon, Haifa,
Tel Aviv, Yafo, Elat, Beërsjeva, Sinaï, Petra, Tarsus, Istanbul & Qazvin, Teheran,
Herat, Kandahar, Kabul, Lahore, Srinagar, Kashmir, Delhi, Varanasi, Calcutta, Madras & Kerala, Rangoon, Hongkong, Osaka, Yamagishikai, Toyosato, Birobeidjan, Moscow, Kiev, Odessa,
Tsjernobyl & ´t verwante heen & weer langs & dóór die Muren van Steen, IJzer, Bamboe:
mensen
van diverse leeftijden, culturen, talen, studie, werk,
communes, 9/11, continenten, media, paspoorten & de verwante
´hersenhelften´ in alle seizoenen, boeken,
films, ontmoetingen:
wat dat aangaat kunnen we
met z´n allen nog wel enkele eeuwen ´vooruit´ via dagboeken,
algoritmen, overdrachtsstofjes, stofdeeltjes, klimaten & wat hiermee ´samenhangt´?
´n Kwestie van welwillende oren, ogen, lippen, handen,
voeten, natuur & getureluur, gekukeleku,
gemiauw, geblaf, twinkelieren, proeven,
ruiken, eten, drinken,
tuinieren &
techniek...

knipoogengelknipoog
20 dec 2021 - bewerkt op 29 dec 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende