41215KB30 Aanvang Begin Chrestus Deportatie Ermelo

QQleQ
Resultaat?
VOORAL VLG. ´T EUANGELIE VAN MARC 2:19-20
IS ´T PURE SYMBOLIEK
t.a.v. zingeving!

IN 2:20
wordt gesproken over ´t wegnemen
van ´de bruidegom´.

Ongeveer net zo ook
i/d Openbaring van Yochanan: vlg. 12:5 wordt Yeshosjoea wèggevoerd, vlg. hoofdstuk 21
komt hij ´terug voor die bruiloft mèt de bruid´:
het ´hemels Yeroesjalayiem´?

In beide geschriften
vinden we de bruidegom èn het ´wegnemen
(als interpretatie v/d ´dood
van Yesjoea´knipoog!

Er is dus geen aanleiding
om aan de ongehuwde staat van Yesjoea te twijfelen. Je kunt zelfs ´n poging doen,
verscheidene motiveringen op te sporen en zich aan de hand van deze concrete manier
van leven de weg van Yesjoe voorstellen.

Die ongehuwde staat
is bij Yesjoea nòch gebaseerd op frustraties, nòch op dwang en al helemaal niet
op ´n ¨afwijzing v/d vrouw¨!

Het zijn veeleer oude taboevoorstellingen
die te maken hebben met ´n zekere concurrentie
tussen eredienst & seksualiteit?

Deze voorstellingen moeten nu
niet meteen als onzinnig worden afgewezen,
omdat ´t om taboes gaat!

Ze hangen veel meer
zeer nauw samen met ´t ´godsbeeld´
van Israël!

De ¨G D¨ van Israël
is in tegenstelling tot de goden i/d hele omgeving van Israël
níet ´getrouwd´!

Daarin lijkt ´hij/zij/het´
dus in ´t geheel níet op
´de mensen´.

Want ¨Hij¨ ìs
de éne & énige ¨G D¨, hèt èchte gehéim
vàn ´de wéreld´!

Dùs is hij ´hóger´ èn ´díeper´
dàn àlle seksualiteit ìn te schatten, net zoals ieder mens ´n persoonlijke kern heeft,
die dieper gaat dan een ´seksualiteit´, ook al zijn wíj
daar wèl van afhànkelijk!

Dé betekenis van deze
òn-gehuwde staat: er ìs méér dan
seksualiteit en relaties?!!

Dàt íedere mens afzònderlijk
´n absolute wáárde vormt: aan déze wáárheid herinneren mensen
die omwille v/h Koninkrijk G ds der Hemelen
wel degelijk ongetrouwd blijven!?

Yesj dus als nazoreeër/nazireeër.

Raadselachtig &
tot nu toe niet te verklaren is die titel van Yesj ´de nazoreeër´,
die ook door christenen gedragen wordt.

Zie ook Matai 2:23; 26:71; Luke 18:37; Yoch 18:5,7; 19:19; Acts 2:22; 3:6; 4:10; 6:14; 22:8; 24:5; 26:9.

I/h EU van Marc
komt deze term niet voor, Yesj heet daar ´Nazarener´, ´n woord dat ongeveer
nèt zó klìnkt & betrekking heeft op Yesjoea´s komst
in of uit Natseret?


Misschien is deze term ´n herinterpretatie
v/h oudere woord nazireeër. dat men o.a. niet meer begreep èn ´omvormde´ i/d betekenis
v/d ´herkomst van Yesjoe
uit Natseret!?

Men heeft nu ten aanzien v/h
raadselachtige woord nazoreeër, voorgesteld om ´t van nazar, ´t Hebreeuwse voor voor wortel,
af te leiden & gemeend dat Yesj daarmee als de ´wortel Jesse´ uit Yesjayahoe/Jesaja 11:1
werd aan-geduid?

Maar deze
passage wordt níet geciteerd i/h NT,
& wortel is - op zich beschouwd - nooit de naam v/d
Messias/Masjiach geworden.

´t Blijft dus al met al
allemaal altijd & overal ´n ´woordenspel´ via je eigen symbolische vertellingen,
creatieve lokale associaties, tijdelijke modes & helderder uitleggingen
in al onze pogingen daartoe!

Minstens vijf {of tien} millennia
via Afrika, Arabia, Assyria, Babel, Creta, Asia & Europa:
honderden pogingen tot interesse, creativiteit, begrip, zinvolle verduidelijking &
verbetering van ´to make
sense´...

cool!
24 dec 2021 - bewerkt op 31 dec 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende