41232 KB41´t Grondprobleem v/d reinheid raakt Yesj
QQleQ
BLIJKBAAR ZÓ,
dat deze reinheid dóór de heilige helende Geest,
dwz. charismatisch gemotiveerd wordt?!
´Charismatisch´ noemen we de bijzondere kràcht
èn vòlmàcht vàn degene die bijzonder begenadigd is en dáárméé mensen attent maakt
òp de bijzòndere werkelijkheid, waarmee híj begenadigd is.
Dóór de heilige Geest van G d [dé ùltíeme werkelijkheid],
die hèm - zoals de synoptische euangelies vertellen - bij dé dópe werd gegéven,
ìs Yehosjoea [G d rèdt] réin.
Òp grònd van zijn reinheid
drijft Yesjoea ònreine geesten úit, máákt hij o.a. melaatsen réin,
wèkt hij de onreine dóden òp en geneest de onreine bloedvloeiende vrouw?!
Die reinheid van Yesjoe behoeft nu zó niet meer àngstig te worden bewáákt of bewáárd
zoals wèl ´t geval was bij de farizeeën, zij werkt daarom veeleer aanstekelijk op anderen en wel
omdat Yesj de Geest van G d ìn zich draagt, die onreine dingen al réin máákt!
Daarom is zíjn reinheid niet defensief en makkelijk weg te drukken,
maar òffensief, zíj wìl er immers gráág andere mensen mee stimuleren? Deze offensieve reinheid
is niet zómaar de zedelijke reinheid van ´t hàrt, niet slechts de reinheid van de inborst,
maar dé kràcht v/d ´verborgen aanwezigheid´
vàn ´G d´ ZÈLF!
Misschien is hier
de gemeenschappelijke noemer van verschillende woorden
& daden van Yesj te vinden, nl. in dàt wat wíj ´de verbòrgen áánwézigheid van G d´ nóemen?!
Want mèt háár begìnt immers óók ¨G ds Rijk¨!
Dat geldt in twee verschillende richtingen, aan de ene kant voor de kracht die ìn Yesj zèlf dóórwèrkt, vóór ´de tíjd v/d Christus, resp. de Messias/masjiach/gezàlfde´, en aan de andere kant voor ´t komende Rijk van G d, dàt ònzìchtbaar aanwezig is i/d hartelijke gehoorzaamheid v/d mensen áán G d & aan zíjn gebòd!
´t Is mogelijk dat de conflicten van Yesj met de Farizeeën pas na verlóóp van tijd scherper werden?
In ieder geval moeten woorden van Yesj serieus genomen worden, die aangeven dat Híj rèchtváárdigen kènt die geen bekering meer nodig hebben (Marc 2:17; Luke 15:7, wier gerechtigheid híj àbsoluut erkènt èn positief beoordeelt (Matai 5:20).
Híj verlangt van die rechtvaardigen geen bekering,
maar erkenning van zijn liefde
voor onreine mensen wat wil
zeggen: erkenning vàn
zíjn Offensieve
Réinheid
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende