41247KB51 Yesj spreekt erg vaak over de vijgenboom

QQleQ
VAAK ALS OBJECT VAN HANDELEN!
Z´n onvruchtbaarheid kan symboliseren, dat ´t schepsel niet ter beschikking staat van de Schepper?
Aan de andere kant kan ´t geloof,
ook al is het maar slechts net zo klein als ´n mosterdzaadje, ´n vijgenboom verplaatsen.
De vijgenboom is voor eenvoudige mensen interessant, omdat de vruchten ervan tot hun voornaamste voedingsmiddelen behoren. Voor hen is ´t zeer belangrijk dat distels bepaald geen vijgen kunnen voortbrengen. Bij ´t oudtestamentisch voorbeeld v/d spijzigingsverhalen is i/d Griekse versie v/d bijbel vijgenjam de bijvoeding. Wie dus niet weet hoe vijgen smaken,
begrijpt niets v/h dagelijks leven van Yesjoe
& van z´n discipelen?
Blijkbaar was Yesjoea ook
onder de indruk v/h verschijnsel zuurdesem & ´t geheimzinnige veranderingsproces v/h doorzuurd geraken, dat daardoor veroorzaakt wordt. ´t Beeld is voor hem ambivalent, hij kan het zowel positief als negatief beoordelen, als symbool voor farizeïsche zonden èn voor de òpkomst
v/h Koninkrijk der Hemelen op Aarde!
In weer ´n andere beeldenreeks
richt Yehosjoea zich op de hoogtepunten van Het Léven? Geboren worden staat voor NIEUW worden en het begraven voor ´t afscheid nemen v/d warboel
v/h verleden...!
Vooral ook de bruiloft
heeft hem nogal eens beziggehouden?
Ook zichzelf noemt hij bruidegom, en juist omdat ´n bruid ontbreekt,
moet dit eveneens symbolisch opgevat worden!? Ook in gelijkenissen noemt hij
de bruid helemaal nooit, alsof hij ´t geheim van zijn verlangen haast niet
durfde aan te stippen, niet kapot wilde maken door er teveel
over te praten?!
Want die bruid ìs Ìsraël
& hij dingt naar de hand van deze bruid, voor haar geeft hij zijn héle léven! ~~~~~
Wanneer Yesj over de beeldenreeks wijn & wijnbereiding spreekt, dan blijkt daaruit net zoals bij ´t beeld v/d bruiloft zijn gevoel voor ´t feestelijke. Wijnstok, druiven, wijnberg & wijnboer, gisting & wijnzakken zijn voor hem steeds weer beelden voor Hèt Koninkrijk v/d G d
der Hemelen op Aarde?
En uiteindelijk
vat hij zíjn eigen gehéle òpdracht
ook weer samen & geeft bij ´t zgn. Laatste Avondmaal
áán zíjn leerlingen wíjn als symbool voor
Zijn Verbònd!
Want al lang tevoren
zijn binnen ´t jodendom wijnstok & Wijn tekenen van en vóór/dóór dé Masjiach: water alléén is daarvoor ongeschikt, want water betekent alleen nog maar het overleven & reinigen ~
púúr ´t naakte bestaan?
Wíjn daarentegen
is véél méér, is als olijfolie, hèt tweede messiaanse Téken, omgeven met ´n waas van Luxe: betekent ´n zekere kwaliteit van het Léven, niet nog alleen maar ´t bestaan
als zodanig!
Op deze manier
{als ¨psychedelicatessen¨}
wordt de wijn tot ´n teken v/d Gelùkkige Tijd die er nu mèt hèm begint?
Dáárom drinkt Yesj óók wíjn ~ ìn de Kring van zijn merkwaardige vrienden & kennissen!
Die ervaring van afscheid nemen, scheiding, ja, splijting, dus de verbreking van vaste sociale banden
om wille v/h Euangelie is blijkbaar erg bepalend voor Yehosjoea?
Zij dringt als beeld tegelijk
op drie disceet verschillende ìn de van hèm óvergeleverde uitspraken door! Scheiding ìs nódig nú, & wèl binnen ´t gezin {vlg. LUKE 12:52v.} ~ zij zal zich openbaren i/h feit dat de één de ànder uitlevert a/d Rechtbank, de broer de broeder, de ouders hun kinderen {MARK 13:12},
& dìt zàl tòt doodvonnissen leiden
keer op keer weer.
En ook Het ¨Oordeel¨ zelf
wordt als proces van scheiding voorgesteld?
Yesj beschrijft dramatisch hoe de vrouwen ´s morgens vroeg samen koren malen!
´n Engel treedt binnen & neemt één v/d beide vrouwen mee om haar voor ´t Vuur te bewaren
dat als ´n Oordeel óver de Stad zàl kómen! Tegelijkertijd zullen ook twee mannen op één bèd liggen
& slapen. De ene man zal men meenemen, de andere zal men ´r achterlaten {Lucky Luke 17:34v.};
deze onverwachte ´selectie´ zal niet willekeurig plaatsvinden, maar zal alleen maar
zichtbaar maken, dat ook nú al ~ voor ´t oog onzichtbaar ~ sommige mensen
al tot ´t hemelrijk van ¨G d op aarde¨ behoren,
maar anderen niet?
In tegenstelling tot de woorden
over de strijd onder familieleden spreekt Yesj hier
niet over strijd, maar de verbòndenheid mèt hèt Rijk is veeleer verbonden zoals ´t Hemelrijk zèlf óók!
De betekenis van deze woorden ligt echter niet in ´t feit dat wij naar zekerheden gaan zoeken moeten,
òf wíj er wel of niet blijven ´toebehoren´
of niet?
Déze zekerheid is er niet!
Deze woorden appelleren veeleer aan ´t gehéle Verlangen òm er met ons héle Wézen
& Zíjn bij te willen gaan behoren.

Wie is de Yehosjoea
die misschien zó gesproken heeft?
In ieder geval niet ´m mensch die tot iedere prijs vrede brengt!
Iemand die gewoon absoluut rekening houdt mèt wóedende Strijd
& Vervolging omwille v/h Euangelie, die zich daarin ook niet heeft vergist!
Iemand die ´t vreedzaam samenleven van alledag als
´n uiterst Broos Gordijn beschouwt , waarachter ~
onzichtbaar, maar net als bij vele kleine stroompjes
die er zich tot een kolossaal watergordijn/festijn verenigen ~ toch beslist wordt,
´aan welke kant wij staan´: de mensen zijn als waterdruppels in de atmosfeer, regendruppels, mistflarden, ´t gras, struiken, bomen, diersoorten & ´t mensdom dat blijft migreren, leren spelen, voedsel telen, zoogdieren groot & klein waarin de plaatsen en tijden keer op keer samenkomen, ontmoeten,
afscheid nemen, verenigen en leren onderscheiden om samen in één groot geheel
via verscheidenheid zowel de één als de ander te gaan waarderen
dwars door tijd en ruimte heen? Ontelbare dromen,
gewaarwordingen, ontdekkingen, lust &
lijden in liefde
& pijn
...

engel
02 jan 2022 - bewerkt op 07 jan 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende