41262 KB 62 Moedertaal En Vaderlandse Geschiedenis
QQleQ
DE ZIN
OVER DE GROOTHEID VAN YOCHANAN DE DOPER
GAAT NU NÒG VÈRDER vlg. Lucky Luke 7:28: maar de kleinste
in ´t hemels koninkrijk G ds
is groter dan hij!
Met deze zin
wordt zeker niet bedoeld dat Yòch niet ´in de hemel kan komen´?
Er wordt alleen ´n andere, nieuwe dimensie aangegeven! Waaròm zùllen de mensen
in ´G ds koninkrijk gróter zijn´
dan die Dóper?
Wàt ìs hier ´t koninkrijk G ds?
Degenen, zegt Yesj, die in het ´koninkrijk G ds´ komen,
zíjn namelijk nu niet meer ènkel en alleen maar mènsen! Integendeel,
zíj zíjn déélgenoot vàn ´G dsrijk´, zijn koningskinderen:
zij zijn ´kinderen van G d´! Yehosjoea is dé éérste
van hèn: híj ìs namelijk
´dé Zóón´?
Het Verhaal
van de Verheerlijking laat zíen
dat hij dáárìn verschilt van Mosjeh & Eliyahoe.
Híj is ´de Zoon´, zij niet. En als híj òp déze manier ´G ds kìnd´ ìs,
dán is hij minstens zo hóóg àls de èngelen, ja hóger,
èn dé úitverkoren & geliefde
´Zóón vàn G d.´
En daarin
is hij slechts de eerste
onder vele andere broeders en zusters & net zoals de profeten v/h ¨Oude Verbond¨
blijft zijn ´regelneef´ Yochanan de Doper
´slaaf´, ´knecht´?
De innerlijke samenhang
tùssen ´kindschap´ & ¨Koninkrijk G ds¨ kan i/d euangelies verscheidene keren worden vastgesteld,
bv. in ´t ¨Onze Vader¨: ONZE VADER DIE IN DE HEMELEN IS, [...]
JÓUW KONINKRIJK KÒMT!
Degene die G d
hier zijn Vader noemt,
beschouwt zichzelf blijkbaar als Zíjn Kìnd?
Volgens dit gebèd verlangen de kinderen náár dìt Kóninkrijk òmdàt zíj èr àl bíj behóren!
En als in Luke 7:28 onder hen, die uit vrouwen geboren zijn, nog niemand ´groter is´
dan Yochanan, dàn kàn ´iemand die nu al nòg gróter is´,
uitsluitend úit G d ´geboren zijn´?
Zo wordt er ook
in ´t Yochananeuangelie gezegd {[1:13] [...], doch úit G d geboren zijn},
& in verband met dit ¨Koninkrijk¨ staat er in Yoh. 3:3-5 {tènzíj iemand wéderòm gebóren wòrdt,
kàn hij/zij/het G ds Koninkrijk níet zíen! [...], TENZIJ IEMAND OOK GEBOREN IS GEWORDEN
UIT WÁTER ÈN GÉÉST, KÀN HIJ/ZIJ/´T G DS KONINKRIJK
NIET BINNENGAAN}.
En de sámenvoeging
vàn dit kìndschap & Kóninkrijk
ìs één v/d basisvoorwaarden voor de volgorde van Marcos 1:15:
De Tíjd Ìs Vervùld èn ´t Koninkrijk G ds ìs nabíjgekómen!
Dóór de dáárvan àfgeleide opróep tòt bekéring ìs dé Wèg áángegeven,
wáárlàngs àlle mènschen de gelíefde kìnderen van G d kùnnen wòrden! Wànt dáár gáát ´t òm:
´t Hemels Koninkrijk G ds lìgt vóór dé mènsen ìn ´t féit dàt wíj deelgenóót zijn
van G ds Kóningschap zèlf, vàn zíjn
kóninklijke vòlmacht
èn vrijheid. [/]
Men bereikt déze vrijheid
dóór àfstand te doen vàn bezìt!
Dé hóófdgedàchte is verwànt áán ´t Gríekse denken over G d:
al bij de joodse tijdgenoot van Yèsj, de filosoof Philo van Alexandrië,
wordt over Mosjeh (i/h geschrift ´Over het leven van Mosjeh´ 1:149-15
ook iets gezegd dat híer verrassend véél
òp gelijkt?!
Mosjeh deed
vlg. dit geschrift ook al afstand vàn bezìt,
máákte zich géén zorgen over kleding & om voedsel, ja, bezàt zèlfs zìchzèlf nog niet eens!
Dáárdóór wèrd híj gelijk áán G d! Want G ds vrijheid & koningschap bestáán úit het féit
dat Híj géén gebrèk lijdt èn dùs
níets nódig hééft.
Op grond van
deze gelijkenis met G d
werd Mosj belast met de heerschappij óver Israël èn kreeg hij ´n wonderbaarlijke vòlmàcht,
zodat ´de elementen hem gehoorzaamden´ & hij droeg zelfs G ds Náám,
dáár hij G d wèrd genóemd (´G d èn Kóning
vàn hét vòlk´. ~
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende