41264 kb65 De Herder: Yesjoea Gebruikt Steeds Wéér

QQleQ

BEELDEN
MET HET MOTIEF VAN DE HERDER OM ZIJN EIGEN
handelen beter te kunnen blijven verklaren? ´t Is echter wel telkens
´n zeer merkwaardige herder die Yesj beschrijft! ´t Is bijvoorbeeld een herder
die een grote kudde van 99 dieren onbeschermd middenin de woestenij achterlaat
òm één ènkel schaap òp te gaan zoeken, dat verdwaald is?
Àls hij het vindt, is hij heel erg blij!
Dìt Verhaal wordt meteen op drie
verschillende manieren
uitgelegd.
Òf het geeft symbolisch zo wéér
hoeveel zorg er besteed moet worden aan íeder ´christen´ afzonderlijk die àfgedwaald is.
Die moet dus niet op lichtvaardige wijze maar aan z´n lot overlaten
verder òpgegeven worden!
´n Geduldige lieve houding vòl vergeving is op z´n plaats! Zie Mat. 18:12-14.
Aan de andere kant
wordt het Verhaal voor ´t contrast tussen farizeeërs & zondaars gebruikt?
Daarbij staan niet de farizeeërs aan de verkeerde kant,
zoals wij zouden kunnen verwachten!
Néé, in ´t geheel níet: er zijn i/d visie van Yesjoe ´rechtvaardigen´,
voor wie men geen bekering meer moet preken:
zij hebben deze immers al niet meer nódig?

Er zijn wèl echter ook zondaars,
aan wie Yesj erg véél zòrg besteedt, om hèn terùg te winnen.

Zie Luke 15:3-6.
Hier gaat ´t niet , zoals bij de eerste interpretatie,
om verdwaalde ´christenen´, maar juist om de hopeloze gevallen onder de Joden,
die ´nog geen christen zijn´?
´t Àccènt in deze zin
ligt niet op de uitspraak dat er mensen zouden zijn
of zouden kunnen zijn, die zònder bekering & genade ´zalig kunnen worden´:
nee hoor, Yehosjoea rechtvaardigt alleen maar zijn eigen gedrag:
dat híj zich niet richt tot ´vrome mensen´, bij wie in ´t algemeen
niet veel te ´bekeren´ vàlt, maar juist tot de tollenaars
èn degenen die met bezettingsmachten
collaboreerden.
Yèsj openbaart ahw. dé wáre proporties,
híj wijst op de grote verschillen in die geestelijke toestand van zijn volk,
èn híj geeft de diverse redenen áán, waaròm hij zich nu tot hèn rìcht
die ècht ìn èrbàrmelijke
èllènde ´léven´!?

Die gelijkenis v/d 99 schapen krijgt i/h EU van Thomas (spreuk 107)
ook nog ´n derde uitleg.
Dáár staat dat ´t Grootste Schaap verdwaald was.
En als de herder zich al veel moeite gegeven heeft èn dat schaap heeft teruggevonden,
zegt hij: ¨IK HOUD MÉÉR VAN JOU DAN VAN DIE
ANDERE NEGENENNEGENTIG!¨

De gelijkenis gaat hier
volgens de titel die erboven staat, over het ´Koninkrijk
van de G d der Hemelen
op Aarde´?
´t Vìnden èn zóeken
slaat aldus op het hemels koninkrijk op aarde, en die Herder laat
omwille van Hèt Koninkrijk
àl ´t àndere àchter........

blozen
04 jan 2022 - bewerkt op 11 jan 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende