41264 kb65 De Herder: Yesjoea Gebruikt Steeds Wéér
QQleQ
BEELDEN
MET HET MOTIEF VAN DE HERDER OM ZIJN EIGEN
handelen beter te kunnen blijven verklaren? ´t Is echter wel telkens
´n zeer merkwaardige herder die Yesj beschrijft! ´t Is bijvoorbeeld een herder
die een grote kudde van 99 dieren onbeschermd middenin de woestenij achterlaat
òm één ènkel schaap òp te gaan zoeken, dat verdwaald is?
Àls hij het vindt, is hij heel erg blij!
Dìt Verhaal wordt meteen op drie
verschillende manieren
uitgelegd.
Òf het geeft symbolisch zo wéér
hoeveel zorg er besteed moet worden aan íeder ´christen´ afzonderlijk die àfgedwaald is.
Die moet dus niet op lichtvaardige wijze maar aan z´n lot overlaten
verder òpgegeven worden!
´n Geduldige lieve houding vòl vergeving is op z´n plaats! Zie Mat. 18:12-14.
Aan de andere kant
wordt het Verhaal voor ´t contrast tussen farizeeërs & zondaars gebruikt?
Daarbij staan niet de farizeeërs aan de verkeerde kant,
zoals wij zouden kunnen verwachten!
Néé, in ´t geheel níet: er zijn i/d visie van Yesjoe ´rechtvaardigen´,
voor wie men geen bekering meer moet preken:
zij hebben deze immers al niet meer nódig?
Er zijn wèl echter ook zondaars,
aan wie Yesj erg véél zòrg besteedt, om hèn terùg te winnen.
Zie Luke 15:3-6. Hier gaat ´t niet , zoals bij de eerste interpretatie,
om verdwaalde ´christenen´, maar juist om de hopeloze gevallen onder de Joden,
die ´nog geen christen zijn´?
´t Àccènt in deze zin
ligt niet op de uitspraak dat er mensen zouden zijn
of zouden kunnen zijn, die zònder bekering & genade ´zalig kunnen worden´:
nee hoor, Yehosjoea rechtvaardigt alleen maar zijn eigen gedrag:
dat híj zich niet richt tot ´vrome mensen´, bij wie in ´t algemeen
niet veel te ´bekeren´ vàlt, maar juist tot de tollenaars
èn degenen die met bezettingsmachten
collaboreerden.
Yèsj openbaart ahw. dé wáre proporties,
híj wijst op de grote verschillen in die geestelijke toestand van zijn volk,
èn híj geeft de diverse redenen áán, waaròm hij zich nu tot hèn rìcht
die ècht ìn èrbàrmelijke
èllènde ´léven´!?
Die gelijkenis v/d 99 schapen krijgt i/h EU van Thomas (spreuk 107)
ook nog ´n derde uitleg.
Dáár staat dat ´t Grootste Schaap verdwaald was.
En als de herder zich al veel moeite gegeven heeft èn dat schaap heeft teruggevonden,
zegt hij: ¨IK HOUD MÉÉR VAN JOU DAN VAN DIE
ANDERE NEGENENNEGENTIG!¨
De gelijkenis gaat hier
volgens de titel die erboven staat, over het ´Koninkrijk
van de G d der Hemelen
op Aarde´?
´t Vìnden èn zóeken
slaat aldus op het hemels koninkrijk op aarde, en die Herder laat
omwille van Hèt Koninkrijk
àl ´t àndere àchter........
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende