41265KB66I/d Liefde v/d Herder èn de Gelijkenissen
QQleQ
VAN DE PAREL & DE SCHAT,
VERBORGEN I/D AKKER, GAAT ´T ÓÓK AL ONGEVEER NÈT ZÓ TÓE:
óók vlg. déze gelijkenissen vìndt ´n Mènsch íets dat wéérgaloos móói èn uiterst kostbaar is,
& láát dááròm àl ´t àndere dáárvóór àchter? Die liefde v/d herder heeft vlg. deze derde versie
dus géén betrekkking op een verdoolde christen of op een zòndaar, maar rìcht zich bóvenàl òp
hèt ´verbòrgen hemels koninkrijk van G d´ op áárde àls dé hóógste wáárde!
Ìn àlle dríe gevallen hàndelt de hèrder echter ònverstandig, naar alle ´normale´ máátstaven geméten? Het Thomaseuangelie gééft dáárvoor beslìst hèt júiste trèfwoord: want ´n dèrgelijke grote ´dwáásheid´, een dergelijke schènding vàn èn ònverschìlligheid tégenóver àlle maatstaven kùnnen àlléén nog maar een verbànd hóuden mèt dé Líefde.
De Hèrder hóudt v/d bedreigde ´christenen´, de verlóren Jóden a/d periferie, en hij hóudt vàn ´t Òn-zìchtbare Kóninkrijk, díe Hóopvòlle Belòfte vàn dàtgene wat óvermorgen kòmt! Aan déze Líefde ìs ìn
àlle drie gevallen hèt belàngríjkste dat voor háár àndere dingen die schíjnbaar véél belangrijker zijn,
nú nágelaten wòrden: zó stáát ´t óók al i/h alleréérste boek v/d bijbelbibliotheek: ´n man zàl z´n vader
& moeder verlaten & zijn vrouw áánhangen?
Wàt hij verláát, ìs nu bepaald níet gerìng! Hóevéél mensen fálen híer niet, dáár zij hùn ìnnerlijke weerstand níet kùnnen óverwìnnen òm díe vitále beslissing te némen? Zíj blíjven zich bezighouden met ´n gróót áántal mìn òf méér belàngrijke dìngen zònder tot liefde in stáát te zíjn? Liefde betékent echter:
nu júist dàt éne wìllen, àlles òp díe éne káárt kùnnen zètten?
Liefde betekent óók: néé kùnnen zèggen tegen ´n heleboel àndere dingen, die àfleiden!
Ze zíjn belangrijk, maar níet fascinerend, ze zíjn tàlrijk & waardevòl, maar níet dàt Éne! Je verknoeit
je tijd met déze dìngen, die heus ook wel belangrijk zíjn, maar je hebt géén óóg meer vóór dàt Éne,
dat jóu kàn ´rèdden´, dàt dé kèrn èn dé Róde Dráád kan zijn. Vóór dàt Éne, dat je ´zalig' kan maken?!
´t Théma Líefde behéérst óók ´t gebruik v/h bééld v/d hèrder & de schápen, zoals in Mathai 9:36! Tóen Hij {Zij/Het} de Scháren zàg, werd hij met òntfèrming óver hèn bewógen,
dáár zíj vóórtgejaagd èn àfgemàt wáren,
àls schápen die géén hèrder
hèbben!
¨DÁÁRÒM
ZOND YESJ ZIJN ´DISCIPELEN/LEERLINGEN/APOSTELEN/KINDEREN´ TOT HÈN¨! ´t Ìs
dé zòrg v/d hèrder, die hèm áángrijpt, èn wèl ´`in zijn ìngewanden´, dwz. ìn zíjn bìnnenste, zoals de oorspronkelijke Griekse tekst letterlijk gelezen moet worden? Die ´gèkke´ herder komt óók weer vóór in het Yochanan-euangelie? Dáár wordt ´n herder beschreven die bij de komst v/d Grote Boze Wòlf zíjn léven vóór zíjn schapen riskeert! In deze situatie, zegt YESJ, kun je zíen, wíe dé wáre hèrder ìs!
Wie ´t weiden v/d schapen alleen maar om ´t gèld òp zich genomen hééft, die vlucht als de bliksem wanneer deze wòlf komt, òm z´n eigen leven te rèdden? De herder echter die van de schapen houdt,
stelt zich te weer tegen die wolf & redt de schapen met z´n eigen lichaam! Zó´n dwáze hèrder kàn er nu eigenlijk nog nauwelijks bestaan! Hééft híj niet íeder gevóel voor proporties verloren? Ìs híj niet véél méér wáárd dàn tàlloos véle schapen? Alleen ´n herder die heel veel van zijn schapen hóudt,
kàn zó ònbaatzùchtig hàndelen.
Déze ´dwaze herder´
is ´n symbool voor de bereidheid van Yesj {THERE IS}
òm vanwege zijn òpdràcht vóór de mensen de dóód ìn te gaan. Resultaat?
Telkens wanneer Yesj aldus spreekt over het beeld van deze herder èn dé schápen,
gaat ´t òm ´t thema liefde, ´n dwaze, naar alle schijn buitensporige èn hoogst òn-verstandige liefde - maar wèlke liefde ìs ànders? ´t Begon, zógezien, dus waarschijnlijk met ´n Levanese Levantijnse Legionair N.N. & de jonge maagd Miriam in 5BC & ´t eindigde met de vrucht
van die nogal vreemde {?} ontmoeting die zo´n 30 jaar later
zíjn leven òpgaf voor zíjn ¨elf¨ vrienden:
om hen te redden...
De rest is geschiedenis!
Daar is al ´genoeg´ over geschreven?
We weten alleen
niets precies over de alfa èn omega
v/d ¨STORY¨!
Kortom:
hoe is die
zwangerschap ´precies´ ontstaan
& waarom zó mogelijk
´geëindigd´?
We weten
alleen ´veel
over wat daar´ tussenin
gebeurde in AeGYPTe &
daarna ´over de
hele wereld´
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende