41274kb74Dat is nog helemaal i/d lijn v/h jodendom

QQleQ

WAAR
G DS RÍJK STAP VOOR STAP
INGANG VOND BIJ IEDERÉÉN DIE
DAARVOOR KÓÓS!
Yèsj maakt deze keuze
alleen maar aantrekkelijk, hij maakt reclame
voor de erkenning van G d, kwalificeert deze àls dé gróte,
radicale vrijheid?
Want àl
het àndere nálaten
òm G ds wìl, dàt ìs hèt verbòrgen begìn vàn ´t Koninkrijk van G d!
Eigenlijk gebeurt er ook bij de uitdrijving van de ´boze geesten´ in de grond van de zaak niets ànders
dàn dàt ´n klein plèkje v/d ´schepping´ dat tevóren nog door de tegenpartij bezèt was,
wordt teruggeleid naar de definitieve erkènning vàn dé heerschappij
van G d...
Yesjoe kan
over deze keuze
óók op zeer aanstootgevende wijze spreken, als hij bijvoorbeeld
over de eunuchen terwille v/h Koninkrijk der hemelen zegt: Er zijn immers gesnedenen, die zó al
úit de moederschoot gebóren zijn, èn er zijn genedenen, die door de mensen gesneden zijn, èn er zijn gesnedenen, die zichzelf gesneden hebben, ter wille vàn ´t Koninkrijk der hemelen? Die ´t vatten kan, die vatte het!

Vlg. Mat 19:12?
Formuleringen
zoals deze laatste zin, bv. ook i/d vorm:
Wie oren heeft om te horen, die hóre!
In Marc 4:9, hebben steeds
het karakter van
´n òpróep!
´t Gaat
er niet om,
berustend vast te stellen, dat sommigen ´het´ begrijpen en anderen niet.
Maar Yesjoea zegt: Begrijp dàt het hier & nu gáát òm ´t Koninkrijk vàn G d! Wij denken echter bij zinnen als: DIE ´T VATTEN KAN, DIE VATTE HET,
veeleer aan ´voor-
beschikking´.
Maar zèlfs
bij zinnen als:
Want velen zijn geroepen, maar heel weinigen úitverkoren
{MAT 22:14}
gaat het niet om voorbeschikking, maar om de strenge oproep tot de uitverkorenen te behoren. In de zin over de eunuchen roept Yehosjoea daarom op, om ter wille van het Koninkrijk van G d zo nódig óók òngetrouwd te blijven? In ieder geval wil hij niet alleen maar meewarig
begrip voor zulke
mensen!
Integendeel:
hier gaat het om de zaak,
om de énige zaak die tenminste wel de moeite waard is òm besproken te worden?!
Het gaat zeker niet om ´n algemene oproep aan íederéén om maar liever ongetrouwd te blijven!
Yèsj noemt slechts ´n voorbeeld v/d manier waarop mensen kiezen
te gáán vóór G ds
Koninkrijk?
Èn dìt Koninkrijk
éist dé gehéle mènsch òp!
Óók degenen die hun vermogen ervoor overhebben,
zoals zij vlg. de gelijkenis v/d parel & de Schat, verborgen i/d àkker, volgen daarom Yesjoea´s oproep, omdat zíj tòt íedere prijs bíj G d wìllen behóren èn dìt óók door ´n duurzame inrichting van hun gehele léven aan iederéén kènbaar wìllen blijven maken? Zó brengen zíj publiekelijk tot eerlijke uitdrukking dàt G d héér èn
mééster ìs!

Dàt wordt wel héél concreet
èn lichamelijk in betekenis opgevat van ´líjfeigenschap´?!
Je zou dus wél kunnen zeggen:
i/h vróege christendom herleeft de voorstelling dat ´de mensen´ lètterlijk
G ds eigendom zijn...
Hèm tóebehoren
èn dìt door ´n ònàfhànkelijke houding zó nú tegenover alle andere dingen
waarvan ze afhankelijk kunnen zijn (bezit, huwelijkspartner, zòrg voor alle kinderen)
verwezenlijken?
Degenen die
terwille van hemelrijk G ds op aarde òngetrouwd blijven,
die verkòndigen òp hùn èigen manier, wàt het betekent dat G d àlléén Héér is!
Yèsj lééfde zèlf ook ons dìt vóór: o.a. door ongetrouwd
te blijven?
´t Gáát zowel bij bezìt
als bij ´t àfzien van ´n huwelijk òm signalen die er gegeven wòrden,
signalen óók o.a. mèt ´n wervend, vòlòp missionair,
allesvervùllend hélend
karakter......

OK!
07 jan 2022 - bewerkt op 12 jan 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende