41287SH116Zèlfs waar de hegemoniale positie van ´n
QQleQ
RELIGIE
EEUWENLANG AL NIET MEER IN VRAAG GESTELD WÀS,
ZOALS BIJ HET CHRISTENDOM IN HET WESTEN EN DE ISLAM IN HET MIDDEN-OOSTEN,
BLEEF MEN BEDÀCHT ÒP DE OPKOMST VAN CONCURRENTIE:
HÍER IN DE VORM VAN RELIGIEUZE EN POLITIEKE DISSIDENTIE, ´T SPIEGELBEELD VAN DE SAMENWERKING TUSSEN HEGEMONIALE RELIGIE
EN POLITIEK?
Maar de {quasi-}eliminatie
van niet-hegemoniale religies & religievariante
was ´n moeilijke èn vééleisende záák. De rijkselites moesten voldoende greep hebben op hun samenleving òm één religie te doen zegevieren! DÀT was vóór onze jaartelling
nog nergens ´t gevàl?
Bovendien riep
zulke geforceerde religiepolitiek
dermate veel geweld veel gewèld òp dat de politieke machtbebbers al vaak terugschrokken voor ´n dergelijke risicovolle onderneming! Want ´t kon ook hun eigen vàl tegelijker tijd gaan meebrengen?
Zó kwam ´t in verschillende civilisaties tot ´n ongemàkkelijke hiërarchie
van heel wat ´meerdere religies´, afgewisseld met periodes
van religieus geweld!
De andere
religies konden dan
als ´niet-begunstigde´ religies ´n eigen plaatsje gaan blijven zoeken?
ÈN, bij ´n eventuele wijziging van koning, keizer of dynastie weer ´n (nieuwe)
gooi doen naar de hegemonie!
Dàt patroon
zien we in ´t Perzisch Sassaniedenrijk
& in India en China. OMDAT religieuze concurrentie gemakkelijk gewèld kon genereren,
werden religies soms ~ indien dàt nódig werd geàcht ~ hàrd áángepakt! Maar waar mogelijk werden religies op ´n zàchter wijze
ònschadelijk gemaakt?
Dàt kon op
verschillende manieren.
Men probeerde religies te harmoniseren {zoals in China met confucianisme, taoïsme & boeddhisme & in India olv. brahmanen met de vele lokale,
regionale religies!
Religies konden zich,
al dan niet noodgedwongen, terugplooien o/d vàste bìnding aan ´het volk´ (bv. ´t jodendom).
Ze konden over regio´s/lokaliteiten ook al tamelijk verspreid liggen [i/d Balkan kreeg men zó orthodoxe, katholieke & islamitische dorpen kriskras door elkaar]! Ze konden ´n klassenspecifiek
karakter aannemen (bv. confucianisme & de ´ju´-klasse in CHINA, jaïnisme
en de koopmansklasse in India.
In de agrarische civilisaties was er dus veel pluralisme, maar ´t was vooral ´n gesegmenteerd pluralisme.
Met de opkomst van axiale religies
nam i/d grote politieke rijken & civiisaties de religieuze concurrentie toe.
Maar omdat dit bij naar hegemonie strevende religies dreigde te escaleren, werd dit beginnende competitieve pluralisme via segmentering, via harmonisering en hegemonialisering èn, indien noodakelijk geacht, via uitsluiting & geweld danig ingesnoerd
of zelfs ongedaan gemaakt?!
Ik moet toegeven dat mijn ´levensweg´
danig beïnvloed werd tussen WO II & de huidige mondiale milieucrises.
De aanvangsdecennia v/d vorige eeuw. Kamp Erika bij OMMEN, het onderduiken, hard werken om te kunnen overleven, liefde, geduld, begrip, kamp Vledder, ´t heen & weer blijven liften naar de andere kant v/d oorlog via probleemgebieden, de onverwachte hartelijke bejegening in alle landen o/d meest onverwachte tijdstippen, burgeroorlogen, uniformen, religie, politiek, behuizing & voedsel, dorpen, steden, culturen, talen, herinneringen, extreme gebeurtenissen,
bewegingen & sekten....
´n Wonderbaarlijke mix van burgerlijkheid,
luxe, armoe, rijkdom, verschillen & overeenkomsten meer dan 75 jaar lang?!
Dus wat kunnen we er anders mee doen dan proberen te blijven uitpluizen, vergelijken en
waarderen, onderscheid trachten te ontwaren tussen al die mensen, dieren, planten, ¨steenfabrieken¨
& de huizen die ontstonden vòl met wat min of meer menselijk, afschuwelijk,
bewonderenswaardig & lief is......
PIJNLIJK ÈN PLEZANT,
schoon en lelijk, hard en zacht, teder en ruw!?
NU nog ´eventjes´ wat evenwicht en rechtvaardigheid, openheid, eerlijkheid & al wat verder menselijk èn ´aan het worden is´. Mor is ´oud´ & jong tegelijk: ik verbaas me elke dag méér!
´t Ìs me wat: àl ´samen op pad´?
Ogen,
oren, lippen,
huid, hersens,
haar, spieren, botten
& gewrichten
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende