41325 KB93 1960´s: Out on the road again
QQLEQ{HEARTOPGOLD}
YESJ
sluit zich niet aan bij deze laatste richtlijn,
maar kiest de eerste! Daar geldt in àlle conflictsituaties
dat personen belangrijker zijn dan dingen? Dus: Israël {het volk} is er níet voor ¨De Tempel¨,
maar de tempel voor Israël, òf: de mens is er niet voor de wèt, maar de wet voor de mènsch!
Yesjoe blíjft bìnnen déze betoogtrant... Dáárméé schaft hij de wet niet af, verheft zich niet bóven Mosjeh, maar noemt voor de conflictsituatie ´n zeer gebruikelijk criterium!
Yesjoea oordeelt ook in andere gevallen op gelijksoortige wijze,
als hij vuistregels noemt en bijvoorbeeld aangeeft dat de sjabbat er is om góed te doen,
maar niet om kwaad te doen. Zowel in ´t ene als ´t andere geval gaat het
om uitspraken over de verhouding tussen ´n ritueel gebod
en ethisch-morele plichten...
Wanneer Yehosjoea als commentaar geeft:
¨ALZO IS DE ZOON DES MENSEN HEER [...] OVER DE SJABBAT¨,
dan bedoelt hij geen heerschappij in de zin van ´n moorddadig regime uit onze dagen,
maar in de betekenis van een rechtvaardig bestuur en beheer. Op de sjabbat {iedere zevende dag}
blijkt zijn volmacht zinvol te zijn, helemaal in de lijn van ´weldoeners´ uit die dagen!
Terwijl men op grond van de synoptische euangelies heel best kan twisten
òf de genezing die Yesj tot stand brengt op de sjabbat, arbeid is te noemen,
is de oproep van Yesjoe volgens Yoch 5:8 {´[...], neem je slaapzak op & wandel´}
direct in tegenspraak is met Yirmeyahoe 17:21 {´Hoedt je ervoor,
omwille van jouw léven, dát je op de sjabbat geen last draagt
& door de poorten van Yeroesjalayiem binnenbrengt.´}
Maar óók déze bewùste overtreding heeft geen
doel in zichzelf?! Want Yesjoea heeft
zijn handelen op de sjabbat
afgekeken van
¨G ds Éigen
Dóen èn
Láten¨?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende