41347108 Dìt is de stelling die Yèsj met deze vorm
QQleQ
VAN ´WIJSHEID´ PONEERT:
het ´léven´ ìs óveràl éven ònbàrmhàrtig?!
Er worden ons daarom ´n heleboel wrede voorbeelden voorgeschoteld
in de zgn. euangelies vanuit de eerste eeuw ´na Chr.´: barstende wijnzakken, gescheurde kleren, blinden die in putten vallen etceterara. Vóóràl & steeds weer gèldt: ¨aan wie heeft zàl gegéven worden¨!? Veldtochten eindigen in ´n grote chaos omdat er te weinig soldaten zijn, gebouwen worden niet àfgemaakt, de opschepper wordt gedegradeerd,
bidden wordt vergeleken
met afpersen?!
Yesjoe laat
met zijn woorden aan ons zíen
dat de eigenlijke strijd om het bestaan in het ´onzichtbare´ deel v/d werkelijkheid moet worden gevoerd, dat het eigenlijke risico dáár genomen moet worden!? Het is zijn methode om ook met deze woorden
aan de vitale instincten van de mensen te willen gaan blijven appelleren.
Het is alsof hij zegt: àls jùllie óók jezèlf willen leren vìnden,
dàn komt het erop áán òm èchte zékerheid
ná te stréven, íets te zóeken dàt tot
in lèngte van dagen blijft
standhouden...
Wànt hèt Zèlf
hééft te máken mèt dúúrzaamheid.
Daarom spreekt men ook graag over het ééuwige léven!
En over òpstànding: Yesjoea appelleert aan lévensinstincten: dàt is zíjn therapie!
Hij dekt de mensen niet juist tóe met gùnstbewijzen & tróóst ze júist níet? Hij vertrouwt
op de hoopvolle verwachtingen voor onze tóekomst, èn rekent erop dàt mènschen graag sámen
wìllen léven! Want de wereldwijsheid is nu zó ook ´n soort vorm van ´hemelse wijsheid´.
Èn díe hémel is niet vèr wèg, maar juist heel dichtbij: het gaat om ´t Léven
& de Ídentiteit van ieder individu. Steeds weer is in deze therapie
de bevríjding dóórslaggévend, & wel als bevrijding
úit de verstrengeling & de dùffe afmosfeer v/d
té ènge familierelaties, als bevrijding úit
´t verslaafd zijn aan gèld, statusdenken
& ´t behoud van eindeloze grote
hopen ´verworven
bezittingen´.
Mèt
dìt alles
appelleert Yehosjoea
aan de mensen met levenservaring,
de actieve mensen, die bereid
zijn òm risico´s
te nemen
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende