41354 128 Vóór 1800 was calvinisme in vergelijking

QQleQ

MET DE VOORHEEN GENOEMDE KERKEN
BÓVENLOKAAL MINDER GEORGANISEERD!
Ná 1800 veranderde dat?

In Duitsland
dwongen de vòrsten calvinisten en lutheranen in overkoepelende,
protestantse làndskerken. In Nederland voerde koning Willem I in 1816
´n nationale kerkorganisatie ìn.

In beide gevallen
leidde dat tot veel weerstand, vooràl v/d zijde van orthodoxe gelovigen, waarvan
´n aantal erin slaagde zich zelfstandig te organiseren in ´Freikirchen´ in Duitsland
of in gereformeerde gemeenten en kerken
@NL!

Het is een goed voorbeeld v/d overgang
v/h vóór-moderne gesegmenteerde pluralisme - mèt z´n diversiteit aan plaatselijke gemeenten -
naar ´n modern competitief pluralisme - met z´n diversiteit
aan concurrerende kerken.

Hoezeer de moderniteit
organisatie-vòrming bevordert, blijkt nog méér
uit de steeds talrijker religieuze bewegingen die i/d 20ste eeuw
gaan òpkomen?

Haast als vanzelfsprekend
nemen zíj àlle de vòrm áán van verenigingen èn forméle organisaties -
mèt ´n hóófdkwartier van waaruit activiteiten wereldwijd worden geleid -
èn maken zij aanspraak op de voorrechten v/h rècht òp veréniging zònder wìnstóógmèrk,
vaak zéér tégen de zìn van de gevestigde kerken & de óverheid, die, soms terècht,
màchts- & gèldmisbruik vrézen? Hóe die trènd naar formele organisatievorming
zich i/d niet-christelijke wereldreligie manifesteert,
moet hiet nu maar even beter achterwege blijven?!

Dàt verenigingen & organisaties óók dáár belangrijker worden, lijkt nu onderhand al wèl vàst te staan!?

Zo bericht Olivier ROY [2002:126-131]
over de stichting - sinds de jaren zestig v/d vorige eeuw ~ van ´n níeuw type broederschappen
in héél de islamitische wereld, met individuele en niet méér via familie of clàn gerégelde tóetreding,
met ´n gecentraliseerd èn híérarchisch bestúúr, mèt ´n sociale èn soms politíeke wèrking, mèt bóvenlokáál tòt wéreldwíjd beréik!

Er ìs echter ´n fundamenteel onderscheid mèt het christendom?
Ut Christendom heeft niet alleen maar verenigingen èn organisaties in zijn schoot ìngebouwd,
het werd óók ÀLS kèrk{organisatie} úitgebouwd! Vandaar die eeuwenlange identificatie vàn christendom èn kèrk! Dàt is níet het geval i/d
andere wereldreligies?

In àlle wereldreligies
zijn er wel al zeer veel schólen èn strómingen te onderkènnen!
Zíj kennen evenééns díepgaande splitsingen - zoals tussen soennieten & sjiieten i/d islam of tussen theravada & mahayana i/h boeddhisme - die te vergelijken zijn met de òpdeling v/h christendom als gevolg van schisma´s ìn méérdere kèrken!

Nèrgens is er al echter een overkoepelende organisatie uitgebouwd
die de religie als gehéél zoals i/d christelijke kérk nu áánstuurt?
Dat maakt uit ´t christendom afkomstige concepten zoals kerk & verkèrkelijking voor ´n religie-vergelijkende analyse uiterst problematisch.
De ouwe Morasih was altijd al erg onder de indruk van veel van die kerken,
hun verhalen, muziek, migraties, wederzijdse beïnvloedingen, talloze reformaties, merkwaardige hervormingen, komische tradities, talloze fouten & gebreken van katholieken, eeuwenlang koloniserende protestanten, commerciële kolonisaties, streng orthodoxen,
malle sekten & vreemde
´gektes´......
Vandaar ook
al dit blijven herkauwen, op bezoek gaan bij Grieken, Joden, Arabieren, Tùrken,
PÈRZEN &
hun buren in Herat, Kandahar, Kabul, Lahore, Kashmir,
Delhi, Varanasi, Madras, Kerala, Calcutta, Rangoon,
Hongkong, Nippon, Birobeidjan, Manchoerije,
Moscow, Kiev, Odessa, Istanbul
& hun ´verwanten´?

knipoog
kiss
27 jan 2022 - bewerkt op 01 feb 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende