41361 130 ´t Tweede aspect lègt ´t àccènt méér òp
QQleQ
DE ZORG
VOOR DE LÉÉK
VANWEGE DE
´LÉIDING´?
Zíj staat
in ´t katholicisme vóóròp!
Híer {en dáár} gaat men die leken verzorgen:
met àlle goede zòrgen omringen opdat ook zij zich zou
mogen gaan blijven ontwikkelen tot
´vrome christenen´?
Zoals
bij de organisatie-opbouw
start die verbetering v/d lekenbegeleiding rééds
i/d Middeleeuwen, wordt ze verder aangemoedigd o/h concilie van Trente i/d 16de eeuw
[betere soorten van priesteropleidingen, catechismus-onderricht e.d./etceterara],
èn bereikt zíj háár hóógte- & eindpunt tussen 1850
& 1960!
Met behulp van
´n geperfectioneerde kerkorganisatie
èn van àlle mìddelen die de moderniteit ter beschikking stelde
[katholieke scholen, verenigingen, pers, politiek etc.] wèrd de leek gekneed
tot ´n militante/suikeroom & ´volgzame gelovige´ die wel verder
zou blijven opkomen vóór zijn geloof &
haar kerk tégen de vijandige
binnenste buitenwereld?
Na 1960 vermindert
dit zorgaspect èn schuift het katholicisme een flink stuk op i/d richting
v/d protestantse nadruk op de gelijke inzet van leek en vóórgànger!
De belangrijke concilieconstitutie LUMEN GENTIUM [1964]
over de kerk behandelt eerst de kerk
als ´hèt Vòlk G ds´ ~ met nadruk o/h algemeen priesterschap v/d ´gelovigen´ ~
en pas daarná de hiërarchische
structuur v/d kerk?
De geëmancipeerde
leek laat zich niet goed meer inpassen in ´n discours van herderlijke
zorg! Door de secularisatie na 1960 heeft ´t automatisme dat
gelovigen al vanaf hun geboorte tot ´kerklid´ voorbestemde,
bovendien plaatsgemaakt voor ´n nogal ingewikkeld
raceparcours van talloos
vele ´verscheidene´
individuele
keuzes
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende